Veelgestelde vragen app Campercontact

Alle vragen inclusief antwoorden altijd bij de hand hebben?

Download de veelgestelde vragen in een handig PDF-bestand, bijvoorbeeld voor onderweg in de camper. Zo heb je altijd en overal toegang tot deze schat aan informatie. Ook wanneer je even geen internet hebt. Dat is handig!

Vragen over de installatie

Vragen over het account

Vragen over het gebruik van de app

Is mijn smartphone/tablet geschikt voor de Campercontact-app?

De app is alleen ontwikkeld voor toestellen die draaien op Android en iOS (Apple). Hiervoor is gekozen omdat deze besturingssystemen gebruikt worden door meer dan 90% van de smartphones en tablets.

Het is niet mogelijk om de app te installeren op toestellen die draaien op Windows. De NKC houdt de opmars van Windows wel in de gaten. Tot op heden zijn er geen plannen om een Windows-versie van de app te ontwikkelen.

De minimale voorwaarden waaraan je toestel moet voldoen, vind je hier.

Hoe installeer ik de app?

Uitgebreide uitleg voor iOS-toestellen (Apple), vind je hier.
Uitgebreide uitleg voor Android-toestellen, vind je hier.

Kan ik de app en de offline kaarten ook installeren op mijn SD-kaart (Android)?

Dit kan. Wanneer je toestel beschikt over een SD-kaart, wordt er tijdens de installatie gevraagd waar je de gegevens wilt opslaan (alleen bij Android toestellen met SD-kaart). Ook naderhand kun je de gegevens verplaatsen naar de SD-kaart. Dat doe je via de instellingen in de app.

Kan ik de app installeren op mijn computer of navigatiesysteem?

Dit is beide niet mogelijk. Een app is een applicatie die alleen op een smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden. Op de computer kun je gebruik maken van de website Campercontact.com. Op een navigatiesysteem kun je de POI-bestanden downloaden en zo gemakkelijk navigeren naar een camperlocatie. Klik hier om de POI-bestanden te downloaden.

Moet ik tijdens de installatie alle afbeeldingen downloaden (Android)?

Nee, dit hoeft niet. Bij het opstarten van de app krijg je de melding om de afbeeldingen te downloaden. Kies je voor 'Nee', dan ontvang je de melding de volgende keer weer bij het opstarten van de app. Het afbeeldingsbestand is ongeveer 260 MB groot. Houd er dus rekening mee dat de installatie even kan duren. Probeer ook niet te vaak te pauzeren tijdens het downloaden. Sommige toestellen raken hiervan in de war waardoor het kan zijn dat de app vastloopt of niet alles goed geïnstalleerd wordt.

Heb je geen afbeeldingen en ontvang je ook geen melding om de afbeeldingen te downloaden? Dan is het raadzaam om de app even te verwijderen en opnieuw te installeren.

Wat is het verschil tussen de LITE-versie en de volledige versie?

Als je de app downloadt, installeer je altijd eerst de LITE-versie. Dit betreft een gratis probeerversie met beperkte mogelijkheden. Als de app je bevalt, kun je ervoor kiezen om de volledige versie te ontgrendelen. NKC-leden kunnen dit doen door in te loggen met hun Campercontact-account via ‘Info > Account’. Zolang je lid bent, kun je gratis gebruik maken van de volledige versie (NB Zorg er wel voor dat je lidmaatschapsnummer gekoppeld is aan het account). Andere gebruikers kunnen de volledige versie ontgrendelen door deze aan te kopen via ‘Info > Koop volledige versie’. Na aankoop is de volledige versie een jaar lang (12 maanden vanaf het moment van aankoop) te gebruiken.

Welke betaalmogelijkheden zijn er in de app?

De App/Play Store biedt de volgende betaalmogelijkheden:

• Creditcard (Visa, Mastercard, American Express).
  • Factureren via de provider.
  • PayPal.
  • Code inwisselen d.m.v. een prepaid card (iTunes/Google Play), aan te kopen in de grotere supermarkten.
Klik hier voor uitgebreide informatie over betalingen in de App Store (iOS Apple).
Klik hier voor uitgebreide informatie over betalingen in de Play Store (Android).

Er kunnen geen aankopen gedaan worden buiten de App Store / Play Store om. Daarom is het niet mogelijk om rechtstreeks aan de NKC te betalen.

Ik wil geen onnodige internetkosten (in het buitenland). Wat zijn de meest veilige instellingen?

GPS
Zorg ervoor dat je de locatieservice zowel in de app als op je telefoon aan hebt staan.

• In de app: Info > Instellingen.
  • Android toestel: Instellingen > Locatie.
  • iOS/Apple toestel: Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen.
Voor Android gebruikers: Het is raadzaam de GPS te gebruiken voor het bepalen van je locatie in plaats van wifi of mobiele netwerken. Anders updatet je locatie alleen als je verbinding hebt met het internet. Ga daarvoor naar ‘Instellingen > Locatie > Modus’ en kies voor GPS.

Wifi
Kies onder ‘Info > Instellingen’ bij voorkeur voor wifi om gegevens te verzenden en updates op te halen.
Zet ook data-roaming uit op je toestel in het buitenland en kies in de app bij ‘Info > Offline kaarten’ voor offline kaart bij 3G/4G verbinding. Op die manier voorkom je hoge datakosten of dat je bundel opgebruikt wordt.

Zijn er kosten verbonden aan een GPS-verbinding?

GPS verbruikt geen data. Het GPS-systeem in je smartphone is hetzelfde systeem als dat in een auto. Deze navigatietoestellen beschikken niet over telefoon- of datanetwerken en toch kunnen zij jouw positie bepalen door middel van satellieten.

Een smartphone kan wel mobiele netwerken of wifi gebruiken naast GPS om je locatie te bepalen. Wanneer je dit wilt, kun je daarvoor kiezen in de instellingen van je toestel.

Heb ik altijd internet nodig om de app te kunnen gebruiken?

Nee, alle camperlocaties op Campercontact zijn ook offline te bekijken. Met GPS ingeschakeld worden de plaatsen rondom de huidige locatie getoond en wordt in de lijstview de hemelsbrede afstand getoond. De volledige versie geeft ook toegang tot offline kaarten, zodat de locaties ook op een kaart getoond kunnen worden. Offline kaarten kun je downloaden als je online bent via ‘Info > Offline kaarten’ en vervolgens raadplegen door te klikken op ‘Toon alles > Kaart’.

Waarom een account aanmaken?

Het aanmaken van een account brengt veel voordelen met zich mee. Zo kun je op verschillende toestellen toegang krijgen tot je persoonlijke instellingen, zoals favorieten en reisroutes. Ook kun je beoordelingen en foto’s toevoegen aan locaties en POI-bestanden downloaden voor je navigatiesysteem.

Als NKC-lid kun je alleen de volledige versie gratis gebruiken als je ingelogd bent met het account waaraan je lidmaatschapsnummer is gekoppeld.

Klik hier om direct een account aan te maken.

Hoe kan ik een account aanmaken?

Het aanmaken van een account kan binnen de Campercontact-app. Ga hiervoor naar ‘Info > Account’ en klik op 'Registreren'. Je kunt ook via deze link eenmalig een account aanmaken op de website. Met dit account kun je inloggen in de app via ‘Info > Account > Inloggen’.

Let op! NKC-leden dienen de lidmaatschapsgegevens toe te voegen aan dit account om de volledige versie van de app gratis te kunnen gebruiken.

Wat is een schermnaam?

Een schermnaam is een gebruikersnaam. Dit is de naam die getoond wordt op de website en in de app wanneer je een beoordeling hebt geplaatst. Het kan voorkomen dat de gekozen naam al in gebruik is. In dat geval moet je een andere naam kiezen. Het toevoegen van een getal is vaak al een simpele oplossing.

Waar moet het wachtwoord aan voldoen?

Een wachtwoord wordt gebruikt om toegang te verschaffen tot je account. Daarom stellen wij een aantal eisen hieraan. Een wachtwoord moet tenminste bestaan uit 8 tekens, waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Zorg ervoor dat je je wachtwoord alleen deelt met mensen die je vertrouwt.

Ik krijg de melding dat mijn e-mailadres reeds in gebruik is. Wat nu?

In dit geval bestaat er al een account op dit e-mailadres. Ga terug en vul daar je e-mailadres en wachtwoord in. Klik dan niet op ‘Registreren’, maar op ‘Inloggen’.

Ik krijg de melding dat mijn lidmaatschapsnummer reeds in gebruik is. Wat nu?

In dit geval heb je al een account met een ander e-mailadres. Ga terug en vul daar je juiste e-mailadres en wachtwoord in. Klik dan niet op ‘Registreren’, maar op ‘Inloggen’.

Ik heb meerdere e-mailadressen. Hoe kom ik er achter met welk e-mailadres ik geregistreerd ben op Campercontact?

Kies voor ‘Wachtwoord vergeten’ en test vervolgens verschillende e-mailadressen. Bij de melding ‘Er is geen account gevonden met je e-mailadres’, is het e-mailadres niet geregistreerd. De melding ‘Er is een e-mail naar je e-mailadres gestuurd’ betekent dat je een account hebt met dit e-mailadres en hiermee kunt inloggen. Mocht je er echt niet uitkomen, neem dan contact op met de NKC.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Als je je wachtwoord voor Campercontact bent vergeten, klik je onder ‘Info > Account’ op ‘Wachtwoord vergeten’. Voer het e-mailadres van je Campercontact account in op de zoekbalk. Hierna ontvang je een bericht waarin een link staat om een nieuw wachtwoord aan te maken.

Wanneer je de melding ‘Er is geen account gevonden met je e-mailadres’ ziet, kan het zijn dat je een verkeerd e-mailadres hebt ingevuld of dat je nog geen account hebt. Probeer dan andere e-mailadressen hier in te vullen om te zien op welk e-mailadres het account geregistreerd staat. Wordt er geen enkel e-mailadres geaccepteerd, dan heb je nog geen account en kun je dit aanmaken door te klikken op ‘Registreren’.

Hoe voer ik wijzigingen door in mijn account?

Via de app kun je enkel je e-mailadres wijzigen. Ga daarvoor naar ‘Info > Account’ en klik op ‘e-mail wijzigen’. Je kunt je e-mailadres enkel wijzigen nadat je ingelogd bent. Als je oude e-mailadres niet meer beschikbaar is en je weet je wachtwoord niet meer, neem dan contact met de NKC op.

Ik heb een nieuw toestel. Moet ik nu een nieuw account aanmaken?

Nee, dat hoeft niet. Je hoeft maar eenmalig een account aan te maken. Je kunt gewoon inloggen met je gebruikelijke e-mailadres en wachtwoord op het nieuwe toestel.

Ik had de volledige versie van de app, maar nu zie ik plots weer de LITE-versie staan. Wat gaat er mis?

Het kan gebeuren dat je automatisch bent uitgelogd na een update. Door in te loggen beschik je weer over de volledige versie.

Als je NKC-lid bent, kan het zijn dat je met een onvolledig account ingelogd bent, waar je lidnummer niet aan gekoppeld is. Log dan in met het juiste account om de volledige versie terug te krijgen of vul je account aan met je lidnummer. Een lidnummer kan maar aan één account gekoppeld worden.

Ben je geen NKC-lid, ga dan na of je de volledige versie niet langer dan een jaar geleden hebt aangekocht. Is dat het geval, dan kun je opnieuw de volledige versie aankopen. Is het nog geen jaar geleden, ga dan na of je nog met hetzelfde Google/Apple ID bent ingelogd waarop je de app hebt aangekocht. Heb je een Apple toestel en ben je met hetzelfde Apple ID ingelogd, ga dan via ‘Info > Volledige versie’ naar ‘Aankopen herstellen’.

Is er een handleiding voor de app?

Ja. Klik hier voor de handleiding.

Ik ga binnenkort op reis. Wat moet ik doen zodat ik de meest recente informatie ter beschikking heb?

Klik voor vertrek op ‘Database bijwerken’. Hiervoor heb je een internetverbinding nodig. Je toestel haalt dan de meest recente gegevens op van alle camperlocaties op Campercontact.

Is de informatie op de app gelijk aan die van de website Campercontact?

De website wordt elke 24 uur bijgewerkt op basis van de ingestuurde wijzigingsverzoeken en aanmeldingen. Om de app up-to-date te houden, raden wij aan om regelmatig de database bij te werken door middel van de knop ‘Database bijwerken’ op het homescherm. Hiervoor heb je een internetverbinding nodig.

Is er een nieuwe versie van de app en hoe installeer ik deze?

iOS (Apple): Ga naar App Store > Updates > Camperplaats (Campercontact) > Werk bij
Android: Ga naar Play Store > Mijn apps en games (horizontale strepen links bovenin) > Camperplaats (Campercontact) > Updaten

Let op! Het kan zijn dat je automatisch bent uitgelogd na een update en de LITE-versie tevoorschijn komt. Dit lost zich op door in te loggen.

Ik zoek op sitecode of naam, maar de app vindt niks. Wat doe ik verkeerd?

Ga na of je de correcte zoekfunctie hebt aangevinkt onder de zoekbalk. Hier kun je twee verschillende dingen aanvinken:

• Naam/Sitecode
  • Plaats (deze staat automatisch aangevinkt)
Wanneer je zoekt op plaats, houd er dan rekening mee dat er camperlocaties weergegeven worden binnen een straal van 10 km. Klik je op Toon alles, dan worden alle locaties weergegeven op volgorde van de afstand vanaf je huidige locatie. Zorg ervoor dat je de GPS-functie aan hebt staan zodat je toestel weet waar je bent.

Hoe wordt het aantal km berekend in de app?

De app berekent het aantal kilometers hemelsbreed. De reden hiervoor is dat de app niet functioneert als een navigatiesysteem. De app kan geen daadwerkelijke routes over de weg berekenen.

De dichtstbijzijnde locatie is ruim 3.000 kilometer hiervandaan! Hoe kan dat?

In dit geval dien je de app toegang te geven tot jouw locatie. Dit doe je door zowel in de app als op het toestel de GPS aan te zetten. In de app ga je naar ‘Info > Instellingen > Locatieservice aan’. Op een Android toestel ga je naar ‘Instellingen > Locatie’. Op een iOS (Apple) toestel ga je naar ‘Instellingen > Camperplaats > Locatie’.

Let er bij een Android toestel ook op dat je GPS via satelliet aan hebt staan. Dit vind je onder ‘Instellingen > Locatie > Modus’. Anders updatet de locatie enkel als je online bent.

Als ik offline ben, kan ik niet klikken op ‘camperlocaties in de buurt tonen’. Wat nu?

Als je offline bent, kun je zoeken op een offline kaart naar camperlocaties. Hiervoor klik je op ‘kaart’ in de rechter bovenhoek. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een offline kaart te kiezen. In- en uitzoomen doe je door met twee vingers te bewegen over het scherm. Als je nog geen offline kaarten gedownload hebt, kun je dat doen via ‘Info > Offline kaarten’.

Ik heb een fout ontdekt, hoe geef ik dat door?

Wanneer je een fout of verouderde informatie tegen bent gekomen in de app, kun je een wijzigingsverzoek insturen. Klik daarvoor op 'Wijziging doorgeven' op de pagina van de betreffende camperlocatie. Deze wijziging komt vervolgens binnen bij een van onze moderatoren en zal binnen twee weken behandeld worden.

Ik zie dat er twee prijzen vermeld staan bij de locatie. Wat betekent dat?

Vaak geldt er een andere prijs in het laagseizoen dan in het hoogseizoen. Of er worden verschillende plekken aangeboden op de locatie. De laagste prijs die wordt weergegeven is voor het laagseizoen of een goedkopere plek. Het andere bedrag betreft het hoogseizoen of de duurdere plaats op de locatie. Houd er ook rekening mee dat de prijzen ter plekke kunnen afwijken van wat vermeld staat op Campercontact. Wij proberen al onze informatie zo actueel mogelijk te houden, maar aangezien prijzen kunnen wijzigen en wij afhankelijk zijn van informatie die gebruikers leveren, zijn de prijzen op de website en in de app onder voorbehoud. Als je een andere prijs hebt moeten betalen, kun je wel een verzoek tot wijziging insturen via de detailpagina van de camperlocatie. Dan worden andere camperaars ook voorzien van de nieuwe informatie.

Ik heb een route gemaakt op de website. Waar vind ik die in de app?

Om je eigengemaakte route in de app te zien, ga je naar ‘Routes’ en klik je op het tabje ‘Geïmporteerd’. Daar kun je routes van campercontact.com importeren.

Je kunt naast je eigengemaakte routes ook routes van andere gebruikers importeren. Hiervoor ga je op website Campercontact.com naar de gewenste route en klik je op ‘Kopiëren > Opslaan > Ja, ik ga akkoord > Opslaan’. Ga dan naar de app. Klik op ‘Routes’, tabje ‘Geïmporteerd’ en importeer de route.

Ik heb een NKC-route gekocht via de app. Waar vind ik het pfd-bestand?

Je kunt gekochte routes terugvinden op de website Campercontact.com. Log in met je e-mailadres en wachtwoord en klik op ‘Mijn account’. De aangekochte routes staan onder ‘Mijn reisboeken’. Je kunt er de routes bekijken en als pdf-bestand downloaden.

Let op! Om de route op de website te kunnen downloaden, moet je met hetzelfde account ingelogd zijn als op de Campercontact-app. Heb je nog geen account, maak deze dan aan in de app om je pdf-bestand te kunnen downloaden op de website.

Kan ik met de routes navigeren in de app?

Nee, dat kan niet. De app is geen navigatiesysteem. Wel kun je via Navigon, Sygic en Google Maps navigeren naar camperlocaties. Hiervoor klik je op de betreffende camperlocatie en klik je daarna op ‘Route’. Vervolgens kies je een navigatiemogelijkheid. Zo kun je toch navigeren, maar volg je niet automatisch de route die uitgestippeld is.

Waarom is er geen blauw bolletje zichtbaar bij de knop Mijn Camper?

Dit heeft te maken met de GPS. Ga in de app naar ‘Info > Instellingen’ en zorg ervoor dat Locatieservice aan staat. Controleer ook in de instellingen van je toestel. Op een Android toestel ga je naar ‘Instellingen > Locatie’. Op een iOS (Apple) toestel ga je naar ‘Instellingen > Camperplaats > Locatie’.

De app is vastgelopen of werkt niet goed meer. Wat moet ik doen?

Controleer eerst of er geen update beschikbaar is in de App Store / Play Store. Het kan ook zijn dat je aankoop verlopen is waardoor de app terug naar de LITE-versie gezet is. Dan kun je ervoor kiezen om de aankoop te verlengen via ‘Info > Koop volledige versie’. Voor NKC-leden geldt dit niet. Zij kunnen de app gratis gebruiken zolang zij lid zijn. Tenslotte kan het ook helpen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Lukt dat niet, neem dan contact op met de NKC.

Advertisement