Tips bij het gebruik van de Campercontact-app

Hoe open ik een offline kaart? Hoe zoek ik een camperplaats? Hoe voeg ik een foto toe?
De antwoorden hierop en vele andere handige tips vind je op deze pagina.

Veelgestelde vragen Campercontact-app

Is mijn smartphone/tablet geschikt voor de Campercontact-app?

Er is gekozen om 2 versies van de app te ontwikkelen. iOS (Apple) en Android (o.a. Samsung).
>> meer informatie

Ik heb een telefoon/tablet met Windows als besturingssysteem. Werkt de Campercontact-app daar op?

Nee. De app is alleen ontwikkeld voor Android en iOS. Hiervoor is gekozen omdat deze besturingssystemen samen op meer dan 90% van de smartphones en tablets draait. We houden de opmars van Windows wel nauwlettend in de gaten. Mocht er een groeiende vraag naar een Windows-versie bestaan dan zullen wij de mogelijkheden zeker onderzoeken. Echter, op dit moment zijn er geen concrete plannen wat betreft een Windows-versie van de app.

Wat is het verschil tussen de gratis versie en de volledige versie?

De gratis versie van de Camperplaats app is voor iedereen te downloaden via de app store van Apple en via Google Play. In deze gratis proef/lightversie wordt een selectie van alle camperlocaties getoond (10%). Op deze manier kan je testen of de app aan jouw wensen voldoet voordat de volledige versie wordt aangeschaft (gratis voor NKC-leden). Met de volledige versie krijg je toegang tot de offline kaarten en is het mogelijk om de database te updaten. Om te controleren welke versie jij hebt, ga naar 'Info', klik op 'Instellingen' en vervolgens op 'Update nu de gegevens'. De melding spreekt voor zich.

Hoe krijg ik de app op mijn telefoon/tablet?

Hoe ontgrendel ik de volledige versie van de app?

Nadat de gratis versie is gedownload kan deze op verschillende manieren ontgrendeld worden naar de volledige versie.

• Via het NKC-lidmaatschap: NKC-leden kunnen de app gratis ontgrendelen door in te loggen met hun Campercontact-account.
  • Via een in-app purchase: binnen de gratis versie kan de app aangekocht worden via de app stores.
  • Via een promotiecode: binnen de app kan deze voor bepaalde tijd vrijgeschakeld worden via een promotiecode.

Ik wil geen onnodige internetkosten (in het buitenland). Wat zijn de meest veilige instellingen?

Binnen de app (Info > Instellingen) kunnen de voorkeuren aangegeven worden. Het meest veilige is om bij het kopje 'Gegevens verzenden en updates ophalen' de knop 'Wifi' te selecteren (blauw).
Alles over de instellingen binnen de app.

Wat kan ik met de Campercontact-app als ik geen internetverbinding heb?

De camperlocaties zijn ook offline te bekijken. Met GPS aan worden de plaatsen rondom de huidige locatie getoond. De volledige versie geeft ook toegang tot de offline kaarten, zodat de locaties ook op de kaart getoond kunnen worden.

De dichtstbijzijnde locatie is ruim 3.000 kilometer hier vandaan! Hoe kan dat?

De GPS module in het toestel zorgt ervoor dat de huidige positie bepaald kan worden. Heeft het toestel geen GPS-module of staat de GPS niet aan, dan kan de huidige locatie niet zonder internetverbinding bepaald worden. De gevonden locaties zullen op 'naam' gesorteerd worden en de getoonde afstanden zijn incorrect.

Zijn er kosten verbonden aan een GPS-verbinding?

Nee. GPS is een systeem waarbij satellieten worden gebruikt om de positie te bepalen. Dit heeft geen enkele invloed op de internetbundel.

Hoe kan ik zelf een verblijfplaats aanmelden?

Indien je een verblijfsplaats gevonden hebt die nog niet op de site staat kan deze eenvoudig worden toegevoegd via de knop 'Locatie aanmelden'. Onze moderatoren beoordelen de plaats en zullen deze na goedkeuring binnen twee weken plaatsen op de Campercontact website en de app.

Campings worden alleen geplaatst als ze campervriendelijk zijn (speciale campervoorzieningen: vuilwater en cassettetoilet lozen en schoon water innemen).

Ik heb een fout ontdekt, hoe geef ik dat door?

Indien je een fout of verouderde informatie tegen gekomen bent binnen de app, dan kan de wijziging worden doorgegeven via de knop 'wijziging doorgeven'. De wijziging komt binnen bij één van onze moderatoren en zal binnen twee weken behandeld worden.

Waar kan ik een foto of beoordeling toevoegen en heeft dat invloed op mijn internetbundel?

Binnen de app (op de detailpagina) kunnen er foto's toegevoegd worden. Ook kan hier een beoordeling over de betreffende locatie geplaatst worden. De foto's en beoordelingen worden achteraf bekeken door één van onze moderatoren.

Binnen de instellingen van de app kan aangegeven worden wanneer de foto's en beoordelingen verzonden worden naar Campercontact. Bij de juiste instellingen worden de gegevens in het toestel bewaard en verzonden zodra er contact is gemaakt met een wifi verbinding. Het heeft op deze manier geen invloed op de internetbundel van de telefoon.

Wil je een filmpje toevoegen? Hier staat de instructie.

Wat kan ik met de routes binnen de Campercontact-app?

Op de website kan je je eigen routes maken. Ook kan je een kopie maken van een gedeelde route. Op deze manier verschijnen ze onder jouw account en kan je ze vervolgens importeren in jouw app. Log hiervoor met hetzelfde account in in de app en importeer de routes.

Kan ik met de routes navigeren in de app?

Ja en nee. De Campercontact routes worden als ‘track’ weergegeven op de kaart binnen de app. Een track is een elektronisch kruimelspoor. Een track geeft de positie weer die gevolgd moet worden om je route af te leggen. Je kan het beschouwen als een lint dat je moet volgen.

Op zichzelf duidt een track geen kruispunten of splitsingen in de weg aan. Je kan die kruispunten en wegen wel zien indien je een onderliggende kaart hebt op het toestel. In het geval van de campercontact-app wordt gebruik gemaakt van de online versie van Google Maps. Bijgevolg zal je bij het navigeren langs een track geen echte turn by turn instructies kunnen krijgen bij afslagen zoals je van bijvoorbeeld TomTom, gewend bent. Je moet er zelf op letten om dicht bij “het lint” of “track” te blijven.