Veelgestelde vragen app Campercontact

Alle vragen inclusief antwoorden altijd bij de hand hebben?

Download de veelgestelde vragen in een handig PDF-bestand, bijvoorbeeld voor onderweg in de camper. Zo heb je altijd en overal toegang tot deze schat aan informatie. Ook wanneer je even geen internet hebt. Dat is handig!

Vragen over de installatie

Vragen over het account

Vragen over het gebruik van de app

Is mijn smartphone/tablet geschikt voor de Campercontact-app?

De app is alleen ontwikkeld voor toestellen die draaien op Android en iOS (Apple). Hiervoor is gekozen omdat deze besturingssystemen gebruikt worden door meer dan 95% van de smartphones en tablets.

Het is niet mogelijk om de app te installeren op toestellen die draaien op Windows. De NKC houdt de opmars van Windows wel in de gaten. Tot op heden zijn er geen plannen om een Windows-versie van de app te ontwikkelen.

De minimale voorwaarden waaraan je toestel moet voldoen, vind je hier.

Hoe installeer ik de app?

Uitgebreide uitleg voor iOS-toestellen (Apple), vind je hier.
Uitgebreide uitleg voor Android-toestellen, vind je hier.

Kan ik de app en de offline kaarten ook installeren op mijn SD-kaart (Android)?

Dit kan. Wanneer je toestel beschikt over een SD-kaart, wordt er tijdens de installatie gevraagd waar je de gegevens wilt opslaan (alleen bij Android toestellen met SD-kaart). Ook naderhand kun je de gegevens verplaatsen naar de SD-kaart. Dat doe je in de app via Meer > Instellingen.

Kan ik de app installeren op mijn computer of navigatiesysteem?

Dit is beide niet mogelijk. Een app is een applicatie die alleen op een smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden. Op de computer kun je gebruik maken van de website Campercontact.com. Op een navigatiesysteem kun je de POI-bestanden downloaden en zo gemakkelijk navigeren naar een camperlocatie. Klik hier om de POI-bestanden te downloaden.

Moet ik tijdens de installatie alle afbeeldingen downloaden (Android)?

Nee, dit hoeft niet. Bij het installeren van de app krijg je de vraag of je de offline afbeeldingen wilt downloaden. Kies je voor 'Nee', dan kun je de afbeeldingen altijd later nog downloaden via ‘Meer > Offline gebruik’.

Het afbeeldingsbestand is ongeveer 260 MB groot. Houd er dus rekening mee dat de installatie even kan duren. Probeer ook niet te vaak te pauzeren tijdens het downloaden. Sommige toestellen raken hiervan in de war waardoor het kan zijn dat de app vastloopt of niet alles goed geïnstalleerd wordt.

Wat is het verschil tussen de LITE-versie en de volledige versie?

Als je de app downloadt, installeer je altijd eerst de LITE-versie. Om de app echt te gaan gebruiken, start je de proefperiode. De proefperiode geeft recht op 7 dagen gratis gebruik van de volledige versie.

Als de app je bevalt, kun je ervoor kiezen om na de proefperiode de volledige versie te ontgrendelen. NKC-leden kunnen dit doen door in te loggen met hun Campercontact-account via ‘Account > Inloggen’. Zolang je lid bent van de NKC, kun je gratis gebruik maken van de volledige versie (NB Zorg er wel voor dat je lidmaatschapsnummer gekoppeld is aan het account).

Als je geen lid bent, kun je de volledige versie ontgrendelen door deze aan te kopen via ‘Meer > Volledige versie’. Na aankoop is de volledige versie actief gedurende 12 maanden vanaf het moment van aankoop.

Welke betaalmogelijkheden zijn er in de app?

De App/Play Store biedt de volgende betaalmogelijkheden:

• Creditcard (Visa, Mastercard, American Express).
  • Factureren via de provider.
  • PayPal.
  • Code inwisselen d.m.v. een prepaid card (iTunes/Google Play), aan te kopen in de grotere supermarkten.
Klik hier voor uitgebreide informatie over betalingen in de App Store (iOS Apple).
Klik hier voor uitgebreide informatie over betalingen in de Play Store (Android).

Er kunnen geen aankopen gedaan worden buiten de App Store / Play Store om. Daarom is het niet mogelijk om rechtstreeks aan de NKC te betalen.

Ik wil geen onnodige internetkosten (in het buitenland). Wat zijn de meest veilige instellingen?

GPS
Zorg ervoor dat je de locatieservice zowel in de app als op je telefoon aan hebt staan.

Ga hiervoor naar ‘Meer > Instellingen’. Zet de locatieservice aan (groen) en klik op ‘Sta gebruik locatie toe’. Klik dan op locatie en kies voor altijd of bij gebruik van app.

Voor Android gebruikers: Het is raadzaam om GPS te gebruiken voor het bepalen van je locatie in plaats van wifi of mobiele netwerken. Anders updatet je locatie alleen als je verbinding hebt met internet. Ga daarvoor op je toestel naar ‘Instellingen > Locatie > Modus’ en kies voor GPS

Offline kaarten
Download thuis alvast de nodige offline kaarten via ‘Meer > Offline gebruik’, schakel in de ‘Offline kaart modus’ in en zet data-roaming uit op je toestel in het buitenland. Op die manier voorkom je hoge datakosten (buiten de EU) of dat je bundel opgebruikt wordt.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van een GPS-verbinding?

GPS verbruikt geen data maar bepaalt jouw positie door middel van satellieten. Hieraan zijn dus geen kosten verbonden.

Een smartphone of tablet kan naast GPS echter ook mobiele netwerken of wifi gebruiken om je locatie nog nauwkeuriger te bepalen. Bij Apple toestellen gebeurt dit automatisch als je verbinding met internet hebt. Bij Android toestellen moet je hiervoor expliciet toestemming geven via de instellingen van je toestel.

Heb ik altijd internet nodig om de app te kunnen gebruiken?

Nee, alle camperlocaties met de bijbehorende informatie zijn ook offline bekijken. Met GPS ingeschakeld worden de plaatsen rondom je huidige locatie getoond.

Standaard is er een offline wereldkaart beschikbaar waarop je beperkt kunt inzoomen. De volledige versie geeft toegang tot gedetailleerde offline kaarten, die je per land kunt downloaden. Je kunt de kaarten downloaden via ‘Meer > Offline gebruik’. Ben je offline? Schakel dan de ‘Offline kaart modus’ in en klik tijdens het zoeken naast ‘Wereldkaart’ op ‘Wijzig’ om een kaart te kiezen.

Ook eerder gedownloade routes en ‘Vind mijn camper’ zijn offline beschikbaar.

Waarom een account aanmaken?

Het aanmaken van een account brengt veel voordelen met zich mee. Zo kun je op verschillende toestellen toegang krijgen tot je persoonlijke instellingen, zoals favorieten en reisroutes. Ook kun je beoordelingen en foto’s toevoegen aan locaties en POI-bestanden downloaden voor je navigatiesysteem.

Als NKC-lid kun je alleen de volledige versie gratis gebruiken als je ingelogd bent met het account waaraan je lidmaatschapsnummer is gekoppeld.

Klik in de app op ‘Account > Registreren’ om een account aan te maken. In de app zie je een beperkte weergave van je account. Je kunt meer zien op je persoonlijke accountpagina op www.campercontact.com.

Hoe kan ik een account aanmaken?

Het aanmaken van een account kan binnen de Campercontact-app. Ga hiervoor naar ‘Account’ en klik op 'Registreren'. Je kunt ook via deze link eenmalig een account aanmaken op de website. Met dit account kun je vervolgens inloggen in de app via ‘Account > Inloggen’. Houd er rekening mee dat een account dat aangemaakt is op de website eerst nog geactiveerd moet worden. Je ontvangt hiervoor een automatisch e-mailbericht.

Let op! NKC-leden dienen de lidmaatschapsgegevens toe te voegen aan dit account om de volledige versie van de app gratis te kunnen gebruiken.

Wat is een schermnaam?

Een schermnaam is een gebruikersnaam. Dit is de naam die getoond wordt op de website en in de app wanneer je een beoordeling hebt geplaatst. Het kan voorkomen dat de gekozen naam al in gebruik is. In dat geval moet je een andere naam kiezen. Het toevoegen van een getal is vaak al een simpele oplossing.

Waar moet het wachtwoord aan voldoen?

Een wachtwoord wordt gebruikt om toegang te verschaffen tot je account. Daarom stellen wij een aantal eisen hieraan. Een wachtwoord moet tenminste bestaan uit 8 tekens, waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Zorg ervoor dat je je wachtwoord alleen deelt met mensen die je vertrouwt.

Ik krijg de melding dat mijn e-mailadres reeds in gebruik is. Wat nu?

Dan bestaat er al een account op het e-mailadres dat je ingevuld hebt. Klik op ‘Annuleer’ en kies voor ‘Inloggen’. Als je je wachtwoord niet meer weet, kun je via ‘Inloggen’ kiezen voor ‘Wachtwoord vergeten’.

Ik krijg de melding dat mijn lidmaatschapsnummer reeds in gebruik is. Wat nu?

Dan is je lidnummer al gekoppeld aan een ander e-mailadres. Klik op ‘Annuleer’ en kies dan voor ‘Inloggen’. Hier kun je proberen om in te loggen. Probeer ook oude e-mailadressen uit. Je account kan niet blokkeren. Kun je het account niet achterhalen, neem dan contact op met de NKC.

Ik ben mijn e-mailadres/wachtwoord vergeten. Wat nu?

Ga naar ‘Account > Inloggen’ en kies voor ‘Wachtwoord vergeten’. Test vervolgens verschillende e-mailadressen. Bij de melding ‘e-mailadres onjuist’, is het e-mailadres niet geregistreerd. De melding ‘Er is een e-mail naar je e-mailadres gestuurd’ betekent dat je een account hebt met dit e-mailadres en hiermee kunt inloggen. Mocht je er echt niet uitkomen, neem dan contact op met de NKC.

Hoe voer ik wijzigingen door in mijn account?

Je kunt via de app je e-mailadres, schermnaam en afbeelding (avatar) wijzigen. Ga hiervoor naar ‘Account’ en klik op ‘Persoonlijke gegevens’. Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je hier ook je lidmaatschapsgegevens van de NKC koppelen.

Om je gegevens te wijzigen, moet je ingelogd zijn. Als je geen toegang meer hebt tot je oude emailadres en je weet je wachtwoord niet meer, neem dan contact met de NKC op.

Ik heb een nieuw toestel. Moet ik nu een nieuw account aanmaken?

Nee, dat hoeft niet. Je hoeft maar eenmalig een account aan te maken. Je kunt gewoon inloggen met je gebruikelijke e-mailadres en wachtwoord op het nieuwe toestel.

Ik had de volledige versie van de app, maar nu zie ik plots weer de LITE-versie staan. Wat gaat er mis?

Het kan gebeuren dat je automatisch bent uitgelogd na een update. Door in te loggen beschik je weer over de volledige versie.

Als je NKC-lid bent en ondanks inloggen toch de LITE-versie ziet, kan het zijn dat je met een account ingelogd bent, waar je lidnummer niet aan gekoppeld is. Log dan in met het juiste account om de volledige versie terug te krijgen of vul je account aan met je lidmaatschapsgegevens. Per lidnummer kan maar één account gekoppeld worden, maar je kunt wel op meerdere toestellen inloggen met dat account.

Ben je geen NKC-lid, dan kan het zijn dat de aankoopperiode verstreken is. Wil je de volledige versie opnieuw aankopen? Ga dan naar ‘Meer > Volledige versie’. Is het nog geen jaar geleden, ga dan na of je met hetzelfde Google/Apple ID bent ingelogd waarmee je de app hebt aangekocht. Heb je een Apple toestel en ben je met hetzelfde Apple ID ingelogd, ga dan via ‘Meer > Volledige versie’ naar ‘Aankopen herstellen’.

Is er een handleiding voor de app?

We zijn momenteel bezig met het vernieuwen van de handleiding. Van zodra deze klaar is, zal de handleiding hier beschikbaar zijn.

Ik ga binnenkort op reis. Wat moet ik doen zodat ik de meest recente informatie ter beschikking heb?

Klik voor vertrek op ‘Database bijwerken’. Hiervoor heb je een internetverbinding nodig. Je toestel haalt dan de meest recente gegevens op van alle camperlocaties op Campercontact.

Zorg er ook voor dat je (gekochte) reisroutes en de nodige offline kaarten alvast thuis downloadt. Dat kan via ‘Meer > Offline gebruik’ en ‘Meer > ‘Camperroutes & Route opnemen’.

Is de informatie op de app gelijk aan die van de website Campercontact?

De website wordt elke 24 uur bijgewerkt op basis van de ingestuurde wijzigingsverzoeken en aanmeldingen. Om de app up-to-date te houden, raden wij aan om regelmatig de database bij te werken door middel van de knop ‘Database bijwerken’ op het homescherm. Hiervoor heb je een internetverbinding nodig.

Is er een nieuwe versie van de app en hoe installeer ik deze?

iOS (Apple): Ga naar App Store > Updates > Camperplaats (Campercontact) > Werk bij
Android: Ga naar Play Store > Mijn apps en games (horizontale strepen links bovenin) > Camperplaats (Campercontact) > Updaten

Let op! Het kan zijn dat je automatisch bent uitgelogd na een update en de LITE-versie tevoorschijn komt. Dit lost zich op door in te loggen.

Ik zoek een locatie, maar de app vindt niks. Wat doe ik verkeerd?

Controleer of je geen filters aan hebt staan van een vorige zoekopdracht. Of misschien heb je te veel filters aangevinkt en beantwoordt er geen enkele locatie aan jouw criteria. Pas dan de filters aan links boven de kaart.

Wanneer je op de lijst kijkt, houd er dan rekening mee dat enkel de camperlocaties worden weergegeven die op dat moment op de kaart zichtbaar zijn. Klik op ‘Kaart’ en schuif met je vinger over het scherm om meer locaties te zien. Zorg ervoor dat je de GPS-functie (‘Meer > Instellingen’) aan hebt staan zodat je toestel weet wat je huidige locatie is.

Hoe wordt het aantal km berekend in de app?

De app berekent het aantal kilometers hemelsbreed. De reden hiervoor is dat de app niet functioneert als een navigatiesysteem. De app kan dus geen routes over de weg berekenen. Wil je weten hoeveel km je exact moet rijden? Klik dan op de informatiepagina van de locatie op ‘Route’ en kies een navigatie-app om de route te berekenen.

De dichtstbijzijnde locatie is ruim 3.000 kilometer hiervandaan! Hoe kan dat?

In dit geval dien je de app toegang te geven tot jouw locatie. Ga naar ‘Meer > Instellingen > Sta gebruik locatie toe’ en kies voor ‘Altijd’ of ‘Bij gebruik van app’. Zet ook de locatieservice aan.

Let er bij een Android toestel ook op dat je GPS via satelliet aan hebt staan. Dit vind je onder ‘Instellingen > Sta gebruik locatie toe > Locatie > Modus’. Anders updatet de locatie enkel als je online bent.

Ik heb een fout ontdekt, hoe geef ik dat door?

Wanneer je een fout of verouderde informatie tegen bent gekomen in de app, kun je een wijzigingsverzoek insturen. Klik hiervoor op 'Wijziging doorgeven' op de pagina van de betreffende camperlocatie. Je kunt het ook doorgeven via ‘Toevoegen > Selecteer camperlocatie > Klik op de locatie > Voeg wijziging toe’. Deze wijziging komt vervolgens terecht bij een van onze moderatoren en zal binnen twee weken verwerkt worden.

Ik zie dat er twee prijzen vermeld staan bij de locatie. Wat betekent dat?

Vaak geldt er een andere prijs in het laagseizoen dan in het hoogseizoen. Of er worden verschillende plekken aangeboden op de locatie. De laagste prijs die wordt weergegeven is voor het laagseizoen of een goedkopere plek. Het andere bedrag betreft het hoogseizoen of de duurdere plaats op de locatie. Houd er ook rekening mee dat de prijzen ter plekke kunnen afwijken van wat vermeld staat op Campercontact. Wij proberen al onze informatie zo actueel mogelijk te houden, maar aangezien prijzen kunnen wijzigen en wij afhankelijk zijn van informatie die gebruikers leveren, zijn de prijzen op de website en in de app onder voorbehoud. Als je een andere prijs hebt moeten betalen, kun je wel een verzoek tot wijziging insturen via de detailpagina van de camperlocatie. Dan worden andere camperaars ook voorzien van de nieuwe informatie.

Ik heb een route gemaakt op de website. Waar vind ik die in de app?

Om je eigengemaakte route in de app te zien, ga je naar ‘Meer > Camperroutes & Route opnemen > Geïmporteerd’. Daar kun je routes van www.campercontact.com importeren.

Ik heb een NKC-route gekocht via de app. Waar vind ik het pfd-bestand?

Je kunt gekochte routes terugvinden op de website Campercontact.com. Log in met je e-mailadres en wachtwoord en klik op ‘Mijn account’. De aangekochte routes staan onder ‘Reisboeken’. Je kunt er de routes bekijken en als pdf-bestand downloaden.

Let op! Om de route op de website te kunnen downloaden, moet je met hetzelfde account ingelogd zijn als op de Campercontact-app. Heb je nog geen account, maak deze dan aan in de app om je pdf-bestand te kunnen downloaden op de website.

Kan ik met de routes navigeren in de app?

Nee, dat kan niet. De app is geen navigatiesysteem. Wel kan de app verbinding maken met andere apps, zoals Navigon, Sygic, Google Maps en Apple Maps om te navigeren naar camperlocaties. Hiervoor klik je op de betreffende camperlocatie en kies je voor ‘Route’. Vervolgens kies je een navigatie-app.

Waarom is er geen blauw bolletje zichtbaar bij de knop Mijn Camper?

Dit heeft te maken met de GPS. Ga in de app naar ‘Meer > Instellingen’ en zorg ervoor dat Locatieservice aan staat. Controleer ook in de instellingen van je toestel via ‘Sta gebruik locatie toe’.

Let er bij een Android toestel ook op dat je GPS via satelliet aan hebt staan. Dit vind je onder ‘Instellingen > Sta gebruik locatie toe > Locatie > Modus’. Anders updatet je locatie enkel als je online bent.

De app is vastgelopen of werkt niet goed meer. Wat moet ik doen?

Controleer eerst of er geen update beschikbaar is in de App Store / Play Store. Het kan ook zijn dat je aankoop verlopen is waardoor de app terug naar de LITE-versie gezet is. Dat kun je controleren via ‘Meer > Volledige versie’. Dan kun je ervoor kiezen om de aankoop te verlengen.

Voor NKC-leden geldt dit niet. Als NKC-lid kunt u de app gratis gebruiken zolang u lid bent. Hiervoor moet u ingelogd zijn met het account waaraan uw lidnummer gekoppeld is.

Tenslotte kan het ook helpen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Lukt dat niet, neem dan contact op met de NKC.

Advertisement