Op welke toestellen kan de Campercontact-app geïnstalleerd worden?

De app is alleen ontwikkeld voor toestellen met een Android of iOS (Apple) besturingssysteem. Dit omvat meer dan 90% van de smartphones en tablets.

De minimale voorwaarden waaraan je toestel moet voldoen, vind je hier.

Als jouw toestel niet compatibel is, kun je gebruik maken van de website www.campercontact.com.

Voor navigatieapparatuur zijn POI-bestanden beschikbaar. Klik hiervoor bovenaan de website op ‘Downloads’.

Hoe installeer ik de app?

Uitgebreide uitleg voor iOS-toestellen (Apple), vind je hier.
Uitgebreide uitleg voor Android-toestellen, vind je hier.

Hoe kan ik de app updaten?

iOS (Apple): Ga naar App Store > Updates > Camperplaats (Campercontact) > Werk bij Android: Ga naar Play Store > Mijn apps en games (horizontale strepen links bovenin) > Camperplaats (Campercontact) > Updaten

Let op! De app updaten is niet hetzelfde als de database updaten. Als je op de ‘Home’ pagina de app bijwerkt, worden alle nieuwe locaties, wijzigingen, foto’s en beoordelingen geladen. Af en toe releasen wij ook een bijgewerkte versie van de app zelf. Deze is alleen te downloaden vanuit de Apple App Store of Google Play Store.

Kan ik de app installeren op een SD-kaart? (alleen voor Android toestellen)

De app zelf wordt altijd geïnstalleerd op het toestel zelf. Je kunt wel de foto’s en offline kaarten verplaatsen naar de SD-kaart. Dit kan al gelijk tijdens de installatie of achteraf via Meer > Instellingen.

Hoe krijg ik de volledige versie?

Je downloadt altijd de LITE-versie uit de app store. Deze versie heeft zeer beperkte mogelijkheden. Activeer de proefperiode om de volledige versie van de app 7 dagen gratis te testen.

Je kunt de volledige versie aankopen via Meer > Volledige versie. Je wordt dan doorgeleid naar de app store. Na aankoop is de volledige versie actief gedurende 12 maanden. Deze periode wordt niet automatisch hernieuwd.

Als de aankoopperiode verlopen is, kun je de volledige versie opnieuw aankopen. Doe je dat vóór de vervaldatum, dan verlies je de resterende tijd. Houdt hier rekening mee.

NKC-leden kunnen de volledige versie gratis ontgrendelen door een account aan te maken en daaraan het lidmaatschapsnummer te koppelen. Heb je al een account? Log dan in via ‘Account’ voor de volledige versie voor NKC-leden.

Welke betaalmogelijkheden zijn er in de app?

App-aankopen verlopen via je Apple of Google account.

De App/Play Store biedt (afhankelijk van uw woonland) de volgende betaalmogelijkheden:

• Creditcard (Visa, Mastercard, American Express).
  • Factureren via de provider.
  • Code inwisselen d.m.v. een prepaid card (iTunes/Google Play), aan te kopen in de grotere supermarkten.

Klik hier voor uitgebreide informatie over betalingen in de App Store (iOS Apple).
Klik hiervoor uitgebreide informatie over betalingen in de Play Store (Android).

Recent heeft Google de betaalmogelijkheid iDeal toegevoegd. Dit zit nog in een testfase, waardoor het in praktijk vaak niet goed gaat. Ontvang je geen volledige versie na aankoop, dan zal Google het geld meestal na 2-3 dagen terugstorten op je rekening. Je kunt dan het beste kiezen voor een andere betaalmogelijkheid of neem contact op met Google Support: 0800-0205955.

Er kunnen geen aankopen gedaan worden buiten de App Store / Play Store om. Daarom is het niet mogelijk om rechtstreeks aan de NKC te betalen.

Kan ik de aankoop overdragen naar een ander toestel?

App-aankopen zijn altijd gekoppeld aan je Google of Apple account, waarmee je in de app store ingelogd bent. Zorg er dus voor dat je op een nieuw toestel hetzelfde account gebruikt.

Op Android toestellen worden aankopen automatisch herkend. Op Apple toestellen moeten de aankopen handmatig gesynchroniseerd worden. Ga hiervoor in de app naar Meer > Volledige versie > Volledige versie > Aankoop herstellen.

Tussen Android en Apple toestellen kan de aankoop niet overgedragen worden. Beide apps zijn verschillend, dus u koopt de Android app of de iOS app.

Als je lid bent van de NKC volstaat het om in te loggen met je Campercontact account om de volledige versie op meerdere toestellen vrij te schakelen.

De app is teruggeschakeld naar de LITE-versie. Wat gaat er mis?

Ben je lid van de NKC? Controleer dan eerst via ‘Account’ of je nog ingelogd bent. Ben je ingelogd, maar zie je toch de LITE-versie? Dan ben je ingelogd met een account waar jouw lidmaatschapsgegevens niet aan gekoppeld zijn. Klik op ‘Account > Persoonlijke gegevens > Lidmaatschapsnummer toevoegen’. Accepteert het systeem de gegevens niet, dan is je lidmaatschapsnummer al gekoppeld aan een ander account. Per lidnummer kan slechts één account gekoppeld worden.

Heb je de app gekocht? Ga dan eerst na of de aankoopperiode niet verstreken is. Een aankoop van de volledige versie is 12 maanden geldig en is gekoppeld aan je Apple of Google account, waarmee je ingelogd bent in de app store. Is de aankoopperiode nog niet verstreken? Verwijder dan even de app en installeer hem opnieuw. Heb je een Apple toestel, ga dan na de herinstallatie via ‘Meer > Volledige versie’ naar ‘Aankoop herstellen’.

Hoe kan ik een account aanmaken?

Je kunt een account aanmaken via de app of op de website www.campercontact.com. In de app klik je op ‘Account > Registreren’.

Registreer je liever een account op de website? Klik dan bovenaan op ‘Mijn account > Klik hier om te registreren’. Als je een account aanmaakt via de website, ontvang je een activeringsmail. Pas na activatie, kun je inloggen. Via de app hoeft dit niet.

NKC-leden dienen de lidmaatschapsgegevens toe te voegen aan het account om de volledige versie van de app gratis te kunnen gebruiken. Deze gegevens kunnen éénmalig gekoppeld worden. Wil jouw partner de app ook gebruiken? Dan kun je beiden inloggen met eenzelfde account.

Let op! Je hoeft maar éénmalig een account aan te maken. Wissel je van toestel, dan kun je eenvoudig inloggen. Je hoeft dan niet opnieuw te registreren.

Ik wil een nieuw account aanmaken, maar kan mijn NKC-lidmaatschapsgegevens niet koppelen.

Per lidmaatschapsnummer kan slechts 1 account gekoppeld worden. Je kunt met dit account vervolgens inloggen op meerdere toestellen. Zo kun je het account bijvoorbeeld delen met je partner. Het voordeel hiervan is dat als je een route aankoopt of favoriet opslaat, je dit op beide toestellen zult zien.

Ik wil inloggen, maar ben mijn e-mailadres/wachtwoord vergeten. Wat nu?

Ga naar ‘Account > Inloggen’ en kies voor ‘Wachtwoord vergeten’. Test vervolgens verschillende e-mailadressen. Bij de melding ‘e-mailadres onjuist’, is het e-mailadres niet geregistreerd. Lukt dit wel, dan ontvang je een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Lukt dit niet, neem dan contact op met de NKC.

Hoe kan ik iets wijzigen in mijn account?

Je kunt in de app je e-mailadres, je schermnaam en je profielafbeelding wijzigen. Ga hiervoor naar ‘Account’ en klik op ‘Persoonlijke gegevens’. Je kunt hier ook je NKC lidmaatschapsgegevens koppelen.

Je kunt deze wijzigingen ook doorvoeren op de website www.campercontact.com. Ga hiervoor naar ‘Mijn account > Personalia’.

Let op! Als je een nieuw e-mailadres of toestel hebt, maak dan geen nieuw account aan. Je kunt het beste inloggen met het oude account en daarna wijzigingen doorvoeren.

Is er een handleiding voor de app?

We zijn momenteel bezig met het vernieuwen van de handleiding. Van zodra deze klaar is, zal de handleiding hier beschikbaar zijn.

Kan ik de app gebruiken zonder internet?

Dat kan zeker. Alle camperlocaties zijn offline beschikbaar. Ga naar ‘Meer > Offline gebruik’ en schakel de ‘Offline kaart modus’ in. In dit menu, kun je ook gratis gedetailleerde offline landkaarten downloaden. We raden aan om de nodige kaarten thuis of bij een goed wifi-punt te downloaden. Klik tijdens het zoeken naar een locatie naast ‘Wereldkaart’ op ‘Wijzig’ om een gedetailleerde landkaart te kiezen.

Let op! De offline landkaarten zijn meer gedetailleerd dan de wereldkaart, maar de online kaarten bevatten de meeste details (tot op straatniveau). Binnen de EU gebruik je sinds 2017 internet vanuit jouw telefoniebundel tegen Nederlandse tarieven.

Hoe wordt het aantal km berekend in de app?

De app berekent het aantal kilometers hemelsbreed, omdat er geen navigatiefunctie ingebouwd is. De app meet de afstand dus tussen 2 punten op de kaart.
Wil je weten hoeveel kilometers je exact moet rijden naar de camperlocatie? Klik dan op de informatiepagina van de locatie op ‘Route’ en kies een navigatie-app om de route te berekenen. Zo weet je naast de afstand in kilometers ook gelijk hoelang je onderweg bent.

Mijn locatie wordt niet correct bepaald door de app. Wat nu?

De app bepaalt jouw locatie via GPS. Om dit te kunnen doen, heeft de app toestemming nodig. Ga naar de instellingen van je toestel, zoek de app op en geef de app toegang tot jouw locatie. Ga dan in de app naar Meer > Instellingen’ en zet de locatieservice aan. Let er bij een Android toestel op dat je GPS via satelliet aan hebt staan. Dit vind je onder ‘Instellingen > Sta gebruik locatie toe > Locatie > Modus’. Anders updatet je locatie alleen als je online bent. Sommige iOS (Apple) toestellen kunnen jouw locatie alleen bepalen via wifi-signalen. Deze toestellen hebben geen ingebouwde GPS-module.

Ik heb een fout ontdekt, hoe geef ik dat door?

Campercontact wordt up-to-date gehouden door middel van wijzigingsverzoeken die wij ontvangen van camperaars en eigenaren van camperlocaties. Wanneer je foutieve of verouderde informatie ziet in de app, kun je een wijzigingsverzoek insturen via de knop ‘wijziging doorgeven’. Deze wijziging komt vervolgens binnen bij een van onze moderatoren en zal binnen twee weken behandeld worden.

Ik heb iets toegevoegd aan Campercontact. Waar kan ik de status van mijn inzending zien?

Ga in de app naar Account. Onderin het scherm zie je een overzicht van je toegevoegde locaties, reviews, wijzigingen en foto’s. Klik op deze knoppen om de status per inzending te bekijken. Als een inzending geweigerd is, staat onder de status een korte omschrijving van de reden.

Ik ben online en zie slechts 1 foto per locatie. Hoe los ik dat op?

Per locatie is 1 foto opgeslagen op je toestel voor offline gebruik. De overige foto’s worden via internet geladen. Als je online toch maar 1 foto ziet, dan staat je offline kaart modus nog aan in de app. Ga naar Meer > Offline gebruik en zet deze modus uit.

Hoe verwijder ik favorieten?

De favorieten moeten zowel in de app als op de website verwijderd worden. Anders overschrijven beide databases elkaar telkens opnieuw. In de app ga je naar ‘Account > Mijn favorieten’. Klik op het prullenbakje in de rechter bovenhoek en verwijder vervolgens de camperlocaties middels het rode minteken. Let op! Synchroniseer niet tussendoor, anders verschijnen de favorieten opnieuw. Ga vervolgens op de website naar ‘Mijn Account’ > tabje ‘Favorieten’ en verwijder ook hier de favorieten.

Ik zie een leuke route op de website. Hoe krijg ik die in de app?

Op www.campercontact.com staan routes gemaakt door camperaars en organisaties. Je kunt deze routes opslaan in je account en vervolgens bekijken in de app.
Ga op de website naar ‘Routes’ en kies een route uit. Open de route en klik vervolgens op de knop ‘kopiëren’. De route wordt dan naar jouw eigen account gekopieerd.
Om de route in de app te zien, ga je naar ‘Meer > Mijn camperroutes > Geïmporteerd’. Daar kun je de gekopieerde routes van www.campercontact.com importeren.

Ik heb een route gemaakt op de website. Waar vind ik die in de app?

Om je eigengemaakte route in de app te zien, ga je naar ‘Routes’ en klik je op het tabje ‘Geïmporteerd’. Daar kun je routes van campercontact.com importeren.

Je kunt naast je eigengemaakte routes ook routes van andere gebruikers importeren. Hiervoor ga je op website Campercontact.com naar de gewenste route en klik je op ‘Kopiëren > Opslaan > Ja, ik ga akkoord > Opslaan’. Ga dan naar de app. Klik op ‘Routes’, tabje ‘Geïmporteerd’ en importeer de route.

Ik heb een NKC-route gekocht via de app. Waar vind ik het pfd-bestand?

Je kunt gekochte routes terugvinden op de website www.campercontact.com. Log in met je e-mailadres en wachtwoord en klik op ‘Mijn account’. De aangekochte routes staan onder het tabje ‘Reisboeken’. Klik de route aan en download vervolgens het pdf-bestand via de oranje knop links op het scherm.

Met welke navigatie-apps kan de app verbinding maken?

De app kan verbinding maken met Apple Maps, Google Maps, Sygic en Sygic Truck. We willen dit in de toekomst uitbreiden.

Kan ik met de NKC-routes navigeren in de app?

Dat is helaas nog niet mogelijk. Er bestaan geen gpx-bestanden van de routes. In het pdf-bestand staat wel een uitgebreide routebeschrijving, inclusief een aanrijroute.

De app is vastgelopen of werkt niet goed meer. Wat moet ik doen?

Controleer eerst of er geen update beschikbaar is in de App Store / Play Store. Het kan ook zijn dat uw aankoop verlopen is, waardoor de app terug geschakeld is naar de LITE-versie met beperkte mogelijkheden. Dat kunt u controleren via ‘Meer > Volledige versie’. Als NKC-lid kunt u de app gratis gebruiken zolang u lid bent. Hiervoor moet u wel ingelogd zijn met het account waaraan uw lidnummer gekoppeld is.
Tenslotte kan het ook helpen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Lukt dat niet, neem dan contact op met de NKC.