Camperen langs riddertocht El Camino Del Cid

21 juli 2022Agnes Jeurnink en Shirley Nijhof

Camperen langs riddertocht El Camino Del Cid

Gratis overnachten bij ondernemers op het platteland en als ruil daarvoor lokale producten of diensten afnemen. España Discovery biedt het. Agnes probeert het uit met drie overnachtingen langs de El Cid-route.

Camperen langs riddertocht El Camino Del Cid - blog Campercontact

Op Camping Fuentes Blancas in Burgos is het eind april opvallend druk. Blijkbaar is Burgos een prima startpunt voor een rondreis door Spanje. Natuurlijk verkennen wij de stad en bezoeken we de laatste rustplaats van El Cid, in de kathedraal waar de beroemde ridder in 1842 samen met zijn vrouw is herbegraven. In het toeristenbureau bemachtigen we een brochure (folleto) waarin een route staat beschreven, die mede gebaseerd is op een heldendicht over een veldtocht. Namelijk de veldtocht die El Cid van 1092 tot 1094 naar Valencia maakte.

Een terecht trotse broeder

De bijna tweeduizend kilometer lange route start in Vivar del Cid. Dit is de geboorteplaats van El Cid en ligt ten noorden van Burgos. Onze eerste stop is het San Pedro de Cardeña klooster. Zijn gezin woonde in dit klooster tijdens zijn verbanning. Het is tevens de plek waar hij na zijn overlijden tien jaar lang werd vereerd en enkele eeuwen werd begraven. Een broeder leidt ons rond in de kerk, het klooster en de prachtige kloostergang. Hij spreekt geen woord over de grens, maar doet erg zijn best en is erg trots op zijn klooster. Na dik een uur staan we weer buiten. Als alle bezichtigingen zo lang duren, dan wordt het nog nachtwerk. Bij het vervolgen van de route genieten we van de rode bodems, het jonge groene graan en de bloeiende gele brem. Kuddes schapen bevolken de heuvels en af en toe zien we een paar koeien en paarden. De wegen zijn hier soms een beetje smal, maar verder prima.

Camperen langs riddertocht El Camino Del Cid - blog Campercontact

Parkeerplaats met wijnpompen aan de muur

In het stadje Covarrubias bewonderen we de vakwerkhuizen. Zelfs de prullenbakken zijn meegenomen in dezelfde stijl. Het is er berenkoud en verlaten. In het volgende dorp, Santo Domingo de Silos is het iets warmer. Deze plaats is bekend vanwege de Gregoriaanse gezangen en de schitterende romaanse kloostergang in het benedictijnenklooster. We kunnen de kloostergang wel bezoeken, maar gezongen wordt er pas tegen de avond. Twee kilometer verder parkeren we de camper net na een tunnel. Hier zit een kleine, zeer nauwe kloof: de Desfi ladero de la Yecla. Via een trap en loopbrug komen we in de kloof en meteen cirkelen er wel tien gieren boven ons hoofd.

Voor de eerste overnachting van España Discovery gaan we naar de plaatselijke wijncoöperatie in Peñaranda de Duero. Het bedrijf is nog open en we melden ons met het boek van España Discovery, dat als lidmaatschapsbewijs geldt. We mogen een plaatsje uitzoeken op de parkeerplaats en scoren natuurlijk nog even een flesje wijn. Mochten we daarna alsnog dorstig zijn of de saaie parkeerplaats ons te veel worden, dan is er wijn genoeg te krijgen via de wijnpompen aan de muur.

Camperen langs riddertocht El Camino Del Cid - blog Campercontact

Kleine omweg met de camper

De volgende morgen hervatten we de route en genieten onderweg weer van de uitzichten, de vele dorpjes, verlaten burchten en stadjes. Alle plaatsen op de route worden genoemd in het eerdergenoemde heldendicht. We overwegen hier linksaf te slaan naar het Parque natural Cañón del Río Lobos maar besluiten toch onze weg te vervolgen naar Gormaz. Daar zien we de restanten van een Arabische vesting die El Cid in 1060 wist te veroveren. Verder maken we nog een kleine omweg om de grafkapel San Baudelio de Berlanga te bezoeken. De buitenkant stelt niet veel voor, maar binnen is het prachtig ingericht met pilaren, bogen en muurschilderingen. We overnachten deze keer op de camperplaats van Medinaceli

Camperplaats bij een schapenkaasfabriek

Ook de derde dag zijn de wegen op deze route vrijwel verlaten. Niet voor niets wordt dit het leegloopgebied van Spanje genoemd. We komen langs het kasteel van Molina de Aragón, waarna de route door het natuurpark Alto Tajo gaat. Aan beide kanten van de weg staan enorme rode rotsen. Prachtig om te zien! In de middag komen we aan bij onze volgende ‘España Discovery overnachtingsplek’. Deze camperplaats ligt een paar kilometer voor het stadje Albarracín. Het is een schapenkaasfabriek met winkeltje. We krijgen een plek aangewezen voor de nacht en kopen wat schapenkaas voor bij de borrel van vanavond.

Camperen langs riddertocht El Camino Del Cid - blog Campercontact

Prachtig oud stadje met grote (Camper)parkeerplaats

We halen de fietsen uit de garage en vertrekken naar Albarracín. Een prachtig, maar toeristisch stadje van meer dan duizend jaar oud. Met veel steile en smalle straatjes, pleintjes en mooie uitzichten. De volgende morgen keren we nog even terug. Deze keer met camper, want voor het stadje ligt een grote parkeerplaats waar je de camper makkelijk kwijt kunt. Alhoewel we maar een deel van de officiële route hebben gedaan besluiten we El Camino del Cid te laten voor wat het is, we hebben onze dochter namelijk nog een paar dagen Valencia beloofd. Maar we komen terug! Iets later in het seizoen en op een moment dat we meer tijd hebben om te genieten van deze prachtige route.

Meer informatie? caminodelcid.org

Meer over de beroemde ridder El Cid

Rodrigo Díaz de Vivar, bijgenaamd El Cid Campeador, is in Spanje een nationale historische held. Hij wordt in 1040 geboren in Vivar, op zijn zeventiende tot ridder geslagen en vecht voor de koning van Castilië en León tegen de Moren. Rond 1092 begint hij aan zijn grote veldtocht naar Valencia. In 1094 neemt hij de stad in en regeert daar in naam van de koning, tot zijn dood in 1099. De Moren denken dat ze de stad dan makkelijk kunnen innemen, maar als ze zijn gebalsemde lichaam in volle uitrusting op zijn paard zien, schrikken ze en vluchten. Zijn vrouw Jimena stuurt het lichaam in strijdhouding op zijn paard terug naar zijn geboortestreek. Langs de hele route naar het klooster van San Pedro de Cardeña toont de bevolking hem grote eer. Hier wordt zijn lichaam tien jaar tentoongesteld en komen vele mensen hem eren. Zijn heldendaden worden beschreven in het heldendicht El Poema del Cid, waarvan de eerste versie rond 1140 moet zijn ontstaan. Een van de latere versies uit de veertiende eeuw vormde de basis voor de route.

Bron: NKC / Kampeerauto. Redacteur: Agnes Jeurnink.