Ben jij al klaar voor het camperseizoen; tips van Dometic voor een onbezorgde vakantie

05 april 2023

Als camperaar val je mogelijk in de catagorie seizoenkampeerders. Als seizoenkampeerder staat je camper tijdens de wintermaanden waarschijnlijk in de stalling of in de garage. Ongeacht hoe of wanneer je de camper gebruikt: De lente is de perfecte tijd voor de jaarlijkse inspectie.

Systematische controle in het voorjaar

Het beste is om systematisch te werk te gaan. Onze checklist zal je helpen je optimaal voor te bereiden voor het seizoen en onnodige fouten te voorkomen. Zo kun je ontspannen aan het nieuwe kampeerseizoen beginnen!

Wat zijn de belangrijkste punten waar je op moet letten?

Koelkast

• Controleer of de koelkast schoon en droog is om schimmel te voorkomen.
  • Controleer of de deur van de koelkast goed sluit.
  • Als je een absorptiekoelkast hebt, controleer dan of het apparaat zowel op gas als op 12 V en 230 V werkt. Je test dus de koelcapaciteit op alle drie de energiebronnen.
  • Gebruik je de koelkast ook op gas, laat dan de brander en schoorsteen reinigen door een erkend Dometic Service Center.

Dometic koelkast

Airco

• Verwijder bladeren, naalden en takjes uit de luchtinlaat van de dakairco.
  • Controleer of de condens afvoeropeningen van de dakairco niet verstopt zijn. Maak ze zo nodig schoon.
  • Maak ook het luchtfilter van de luchtverdeelkast schoon.
  • Controleer ten slotte of de airconditioner goed werkt door hem een tijdje te laten draaien.

Energievoorziening

• Controleer het laadniveau van de accu‘s. Is de accu snel leeg nadat deze volledig geladen was, dan kun je deze het beste even laten doormeten met een accutester.
  • Controleer de conditie van de walstroom aansluitkabel. Beschadigde kabels of stekkers kunnen gevaarlijk zijn bij gebruik op 230V stroombronnen. Herstel of vervang deze dan direct.

Tip: Om de levensduur van je accu's te verlengen, moet je ze regelmatig opladen. Gebruik hiervoor een acculader die kan overschakelen op druppellading. Acculaders met een IU0U laadkarakteristiek hebben deze optie. Deze hoogwaardige laders zijn ook geschikt om de spanning van gel of AGM batterijen op peil te houden.

Idealiter heb je de mogelijkheid om de camper in je garage op 230V aan te sluiten. Bij veel campers is dit mogelijk en worden de accu's tijdens de seizoenstop goed opgeladen.

Mocht je problemen ondervinden met de capaciteit van je energievoorziening, of will je langer autonoom kunnen kamperen. Wij adviseren je graag voor een energie oplossing op maat.

Meer informatie | Neem contact op met Dometic

Dronebeeld van een camper

Gasinstallatie

Controleer jaarlijks de oranje gasslang en de drukregelaar van de gasinstallatie. Vervang de slang als er scheuren zichtbaar zijn of als de uiterste datum op de slang is verstreken. Gebruik nooit een slang zonder datum!

Zo controleer je de gasslang:

• Buig de slang twee keer.
  • Zijn er (droge) scheuren zichtbaar? Zo ja, dan moet je de slang beslist vervangen. Dit geld ook als de gasslang is beschadigd.

Ook de drukregelaar heeft een beperkte levensduur. Zo kan het membraan in de drukregelaar uitdrogen, waardoor hij gaat lekken. Op de meeste drukregelaars staat het bouwjaar vermeld. De gasslang en de drukregelaar moeten om de tien jaar worden vervangen om een veilige werking te garanderen. Tijdens het onderhoud controleert de dealer het gassysteem naast deze punten ook op lekkage.

Deuren, ramen en jaloezieën

• Zorg ervoor dat alle horren en rolgordijnen open blijven staan. Als je ze voor langere tijd sluit, komen de veren permanent onder spanning te staan, waardoor ze hun kracht kunnen verliezen.
  • Reinig je ramen uitsluitend met reinigingsmiddel die geen alcohol bevatten. Alcohol tast het kunststof van de ramen aan, waardoor deze uithard en kan scheuren.
  • Om schimmel in de caravan of camper te voorkomen is het raadzaam de ventilatieroosters te openen of de ramen op de ventilatiestand te zetten.

Dakraam van een camper

Watertanks, verwarming, boilers, sanitair

Een van de belangrijkste onderhoudstaken is het legen van de leidingen, de watertanks en de boiler. Om hygiënische redenen wordt aanbevolen zowel de drinkwatertank als de vuilwatertank te reinigen met een geschikt reinigingsmiddel.

Lees meer over de Dometic Tank Cleaner

• Houd het afdichtingsrubber van het toilet schoon en elastisch - bijvoorbeeld door het in te spuiten met siliconenspray.
  • Afdichtklep of sluitsysteem van de vuilwatertank kan versleten zijn. Vervang in dat geval de klep of de complete cassette.
  • Controleer de spoelfunctie van je toilet. Pompen die een tijd niet zijn gebruikt kunnen vast gaan zitten. In dat geval dienen deze te worden vervangen.

Dometic Service

Mochten er tijdens je algemene inspectie problemen ontstaan die je niet zelf op kunt lossen, neem dan contact op met Dometic Service. Wij helpen je graag!

Voor advies van onze service-experts, ondersteuning bij de installatie van een Dometic-product ben je van harte welkom bij het Dometic Service Center in Oosterhout (NB).

Gebruik ons online systeem om een afspraak te maken. Vul je contactgegevens in en laat ons weten hoe we je kunnen helpen. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Dometic Service is overal! Ben je onderweg in Europa, er is altijd een Dometic Service Provider bij je in de buurt.

Neem contact met ons op

Dometic service