Wonen in een camper, iets voor jou?

30 maart 2023Claire (@typicalcamper)

De huizenmarkt is gek geworden, prijzen stijgen de pan uit en vakantiehuizen of tiny houses hebben ook zo hun nadelen en uitdagingen. Steeds meer mensen kiezen daarom voor het ruime sop: ze gaan wonen in hun camper. Net als een huis, maar dan met wielen. En zo is het bij mij ook gegaan. Van een luxe appartement met een ruim dakterras aan de Maas in hartje Rotterdam tot een schattige stadsboerderij met een ruime tuin in Gelderland. Ik heb het allemaal geprobeerd, maar het voelde nooit écht als thuis voor mij. Tot ik het besluit nam om alles achter mij te laten, en in mijn camper te gaan wonen en reizen.

Claire

Even voorstellen

Mijn naam is Claire (35) en ik woon in mijn Adria buscamper. Als zelfstandig ondernemer in de online marketing kan ik overal ter wereld werken. Zolang de zon maar schijnt (goed voor mijn gemoed én voor stroom) en ik een flinke stapel lokale gigabytes aan internet heb, hoor je mij niet klagen. De afgelopen maanden heb ik met mijn camper in Spanje gewoond, gewerkt én een beetje vakantie gevierd. En in deze serie neem ik je mee op avontuur. Hier lees jij álles over reizen, wonen en werken in je camper. Wil jij al mijn avonturen volgen? Check dan mijn Instagram via @typicalcamper.

Checklist: is wonen in een camper iets voor jou?

Zoveel soorten campers als er te koop zijn, zoveel verschillende overwegingen zijn er om de keuze te maken om wel of niet in een camper te gaan wonen. Zo is het voor een gezin met schoolgaande kinderen een heel andere overweging dan voor een alleenstaande man of vrouw. En met een vaste baan in de bouw wordt het ook lastig bijvoorbeeld. Denk jij dat jouw situatie geschikt is voor het wonen in een camper? En speur jij stiekem het internet al af naar de leukste interieur tips voor je camper? Dan kan onderstaande vragenlijst je helpen. Kun jij op meer dan de helft van deze vragen volmondig JA zeggen? Dan is fulltime camperleven misschien wel wat voor jou!

• Je wilt wat zien van de wereld
  • Je bent bereid om in een kleine(re) ruimte te leven
  • Je vindt autorijden en reizen leuk
  • Je zoekt bijvoorbeeld graag de zon op in de wintermaanden, of de bergen
  • Je kunt het camperleven combineren met je werk
  • Je bent bereid je werk ervoor te veranderen of iets nieuws te leren
  • Je kunt lang(er)e periodes zonder familie en vrienden van thuis
  • Je vind het leuk om altijd weer nieuwe mensen te ontmoeten
  • Je durft de huur op te zeggen van je woning, je huis te verkopen of verhuren
  • Je kunt je in het Engels (en de lokale) taal goed redden
  • Je bent handig en/of weet dat er altijd wel iets kapot kan gaan
  • Je bent eventueel bereid je C1 rijbewijs te halen
  • Je vindt het leuk om steeds op een andere plek te wonen

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

camper aan het strand

Waar gaat je post naartoe als jij in je camper zit?

Als je in een camper gaat leven, heb je geen vast verblijfadres. Blijf je minimaal 4 maanden per jaar in Nederland? Dan blijf je ingeschreven in de BRP. Dit betekent dat je een briefadres / postadres nodig hebt, een adres waar jouw post aankomt. De post laten doorsturen is geen optie als je rondreist. Ik heb dit bijvoorbeeld met mijn ouders geregeld. Zij openen mijn post en sturen dit digitaal naar mij door. Zo mis ik niets. Het idee erachter is dat je altijd bereikbaar bent voor de overheid, verzekeraars, CJIB en meer instanties. Want, ook al is het 2023, veel van dit soort instanties gebruiken nog steeds geen digitale variant van briefpost. Omdat dit best complexe materie is en geen situatie hetzelfde is, is er gelukkig een aantal stichtingen dat je hierbij kan helpen zoals Stichting Briefadres en ikwileenpostadres.nl.

Langer dan 8 maanden wonen in een camper

Ga je langer dan 8 maanden weg uit Nederland? Dan wordt het een ander verhaal en moet je je uitschrijven uit de BRP. De moeite waard om je eerst in te verdiepen, voordat je direct je biezen pakt en een jaar - of langer - weggaat. Gelukkig hebben we in Nederland óók een zomer en is het best gezellig om na een lange reis (van maximaal 8 maanden) je familie en vrienden weer te zien, naar je stamkroeg te gaan of je ‘eigen’ kapper weer te bezoeken.

Volgende keer vertel ik je meer over de inrichting van je camper. Of je nu een fabriekscamper hebt of een zelfbouwcamper. Slimme tips heb je altijd nodig.