Camper gezellig inrichten: 3 tips

12 april 2023Claire (@typicalcamper)

Of je nu kiest voor fulltime wonen in je camper of gewoon regelmatig op een campertrip gaat, de kans is groot dat je redelijk wat dagen en nachten in jouw camper spendeert. En in een gezellige camper is dat nóg leuker. Het leuk inrichten van een camper hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn als je misschien denkt. Of je nu een fabriekscamper hebt, of een zelf gebouwde. Fabriekscampers zijn helemaal ‘af’ maar zijn vaak wel wat kil. Er mist nog een persoonlijke touch. En stel je hebt een tweedehands zelfbouwcamper gekocht, of je bent er een aan het bouwen. Dan wil er wel je eigen draai aan geven, toch?

Knus huis op wielen

Als je in je camper woont, net zoals ik, dan is het helemaal fijn om een gezellige sfeer in de camper te creëren. Je zit er immers dagelijks in! Ik heb zelf een fabriekscamper en heb heel gemakkelijk met kleine aanpassingen een heel huiselijke sfeer weten te maken in de camper. Omdat je vaak vastzit aan het kleurenpalet van de fabriekscamper, heb ik gekozen voor één accentkleur. Verder heb ik de kleuren van de camper gebruikt. In mijn geval is de accentkleur “monstera-groen” (kijk maar naar mijn gordijnen) en zijn de basiskleuren bruin, beige en grijs. Zo voorkom je dat het een kermis wordt, het blijft natuurlijk een kleine ruimte.

Camper inrichten met 2 linkerhanden

Ik begrijp heel goed dat niet iedereen super creatief is aangelegd, of net als ik gezegend is met een moeder die je gordijnen wel even naait. Daarom heb ik voor deze 3 tips steeds een ‘creabea’ en een ‘easy does it’ versie bedacht. Zo kun je ook met je 2 linkerhanden je camper heel gezellig inrichten.

Tip 1: gordijnen

In fabriekscampers zitten vaak heel simpele, en vooral saaie gordijnen. Van die dingen die niks toevoegen maar wel doen wat ze moeten doen. En er zitten nogal wat ramen in zo’n camper, dus je kunt je voorstellen dat met een andere gordijnstof je meteen een compleet andere camper hebt!

Hoe? Kies een gezellige stof uit. Effen gekleurd in je lievelingskleur of durf je een kekke print aan (zie mijn gordijntjes)? Als je de rest van de camper qua kleuren en aankleding rustig houdt, maak je met een printje wel de blits. Ik heb mijn gordijnstof bij de Kwantum gekocht.

Klik op de foto voor mijn Insta-account

Creabea

Kruip achter de naaimachine of kijk je moeder, buurvrouw of oma lief aan. Met een roede of zo’n staaldraad met een kunststof coating hang je de gordijnen gemakkelijk op. Geen zin in gedoe? Koop dan klemmetjes met een ringetje eraan, die schuif je eenvoudig over de roede of de staaldraad. Tadaa!

Easy does it

Koop kant en klare gordijnen en een in maat verstelbare douchestang, die koop je bij de bouwmarkt. Grote kans dat de gordijnen een tikkeltje te lang zijn, maar dat is snel opgelost met kant en klare zoomband. Deze zoomband vouw je tussen de gordijnstof en dit doe je met een vochtige theedoek en een strijkijzer. Rijg je gordijn aan de roede en schuif (of draai, ze zijn allemaal weer anders) ‘m zo klem tussen het kozijn.

Tip 2: kleedjes

Een gezellig kleedje op de vloer geeft direct sfeer. Ook is het comfortabel, want de meeste campers hebben een vinylvloer en dat kan soms wat koud aanvoelen. Zeker in de winter, of ‘s ochtends vroeg als de zon je camper nog niet heeft opgewarmd. Als het buiten vies weer is, houd er dan wel rekening mee dat je het kleed weglegt, of dat het wasbaar is. Ik heb zelf een schapenvacht die ik normaal op de bank heb liggen. Maar ‘s ochtends in de winter ligt ‘ie steevast op de grond. Dat is hemels als je met blote voeten koffie staat te maken!

Creabea

Ga los in de bazaar, doe-het-zelfwinkel of koop online mooie wol en ga een kleed haken. Je kunt op Pinterest veel gratis patronen vinden, maar wat ook prima werkt: een rij haken tot je op de breedte bent van het smalle stuk van je campervloer, en vanuit daar de lengte in. Zo heb je een op maat gehaakt kleed.

Easy does it

Koop een gezellig kleedje, maar let goed op de maat. Het is niet gemakkelijk om kleedjes te vinden die in het smalle gangpad van jouw camper passen. Ik kan je inmiddels vertellen dat een schapenvel heel gezellig staat, maar lage kastdeurtjes of lades gaan niet gemakkelijk meer open. Soms kun je ook van de rol vloerbedekking kopen, dat kun je precies op maat snijden of knippen voor jouw camper. Ideaal voor de winter. Wordt het lekker weer? Dan rol je ‘m zo op en leg je het kleed in de garage.

Tip 3: camper inrichten met accessoires

Gezelligheid staat in een huis vaak gelijk aan bloemen, beeldjes, potjes, kaarsjes, dingetjes en dangetjes. Maar ja, dat huis beweegt niet en is een stuk groter dan jouw camper. In de camper is het vooral belangrijk dat alles vast staat en niet door de lucht vliegt zodra jij de rotonde net iets te strak neemt. De oplossing voor jouw camper? Nanotape. Ik zweer erbij, en met mij vele vanlifers. Dit kun je online kopen bij verschillende webwinkels. Ik heb het in de winkel helaas nog nooit gezien, maar wellicht dat het bij een bouwmarkt ook gewoon te koop is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hoedenvanger

Creabea

Ga aan de slag met macramé, of haken. Je kunt de mooiste hangers of bijvoorbeeld vlaggetjes maken en het internet staat vol met gratis patronen en ideeën. Zo heb ik een hoedenhanger gemaakt van macramé (zie foto hierboven of op mijn Insta-account). Of ga aan de slag met luchtdrogende klei en maak een houder voor een waxinelichtje. Ik ga zelf proberen een kleine hanglamp te maken met deze klei. Op het strand kun je veel schelpen vinden, je kunt met behulp van een scherpe nagelschaar of een klein boortje hier eenvoudig gaten in maken en er een hanger van maken met visdraad.

Easy does it

Koop een gezellige nepkaars (je weet wel, met zo’n vlammetje dat net echt flikkert) en plak ‘m vast met een stuk nanotape op de tafel. Of andere gezelligheid zoals een klein potje met een vetplant erin. Of een neppe plant natuurlijk. Zo heb ik met een slinger van nepbloemen mijn cabine opgefleurd (zie foto hieronder of op mijn Insta-account)!

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

slinger nepbloemen

Over Claire

Mijn naam is Claire (35) en ik woon in mijn Adria buscamper. Als zelfstandig ondernemer in de online marketing kan ik overal ter wereld werken. Zolang de zon maar schijnt (goed voor mijn gemoed én voor stroom) en ik een flinke stapel lokale gigabytes aan internet heb, hoor je mij niet klagen. De afgelopen maanden heb ik met mijn camper in Spanje gewoond, gewerkt én een beetje vakantie gevierd.

In deze serie neem ik je mee op avontuur. Hier lees jij álles over reizen, wonen en werken in je camper. Wil jij al mijn avonturen volgen? Check dan mijn Instagram via @typicalcamper.