Peter, Myran en Luka: het vervolg, het heden en de toekomst

17 juni 2022Shirley Nijhof

Peter, Myran en Luka: het vervolg, het heden en de toekomst

Peter, Myran en hond Luka hebben het roer omgegooid. Sinds begin 2022 wonen zij in hun camper en zijn ze ‘Endless on Wheels’. In drie blogs geven zij antwoorden op vragen als: hoe wordt zo’n droom werkelijkheid? Wat doet je besluiten om huis en haard achter te laten en in je camper te gaan leven? Hoe worden de eerste avonturen als fulltime camperaars ervaren? En vertellen zijn over hun toekomstplannen.

In dit derde en laatste deel meer over de meest recente avonturen in Italië en Griekenland. Ook delen zij hun toekomstplannen met ons.

Het tweede deel van ons blogverhaal eindigde op een parkeerplaats naast een begraafplaats tussen Castellane en Nice. Na een lange dag parkeerden we ‘de Eindeloos’ daar, om eerst maar eens bij te komen van de bijzondere dag vol onverwachte wendingen. De volgende dag bij het ontbijt zouden we wel beslissen hoe we onze hoe we onze weg zouden vervolgen: gaan we rechtsaf richting Spanje en Portugal en hopelijk ook nog Marokko? Of gaan we linksaf en doen we Italië, Griekenland en Turkije aan?

Peter, Myran en Luka: Peter en Luka voor de Trevifontein - Campercontact
Peter en Luka voor de Trevifontein

We kiezen voor het laatste. Vooral om de berichten die we eerder lazen over Spanje. In veel Facebookgroepen sprak men over hele drukke camperplaatsen, maar ook de eerste berichten dat Spanje het vrij staan aan banden gaat leggen. Ondanks dat de temperaturen in de winter in de Iberias regio hoger liggen dan in de Balkan, kiezen we voor een minder drukke regio. Uiteindelijk reizen we de eerste weken door Italië. De eerste stad die we bezoeken is Lucca (inderdaad, ons hondje is naar deze prachtige stad vernoemd). We overnachten hier op Parking Luporini (sitecode 77937). We rijden door en rijden zelfs Rome in met onze combinatie, waar we alweer dankzij Campercontact een geweldige camperplaats vinden (sitecode 4912). Een super ervaring, waarbij we ook graag willen benoemen dat ons bezoek aan Rome onvergetelijk is geworden door de receptie medewerkers van Area Sosta Autocaravan LGP. Meer daarover in onze YouTube video van week 2

Peter, Myran en Luka: Dorpje Savoca, o.a. hier vonden de opnames van The Godfather plaats - Campercontact
Dorpje Savoca, o.a. hier vonden de opnames van The Godfather plaats

Bella Italia

We bezoeken daarna nog een aantal mooie plekken in Italië, maar als we de oversteek naar Sicilië maken, weten we zeker dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Wat een geweldig mooi eiland is Sicilië! We zijn er een beetje verliefd op geworden. We stoppen hier bij een aantal hele mooie camperplaatsen, waarvan we er toch wel één specifiek willen uitlichten. Mocht je ooit het plan hebben om op een rustige maar klimaat technisch toch gunstige locatie willen overwinteren met een bijzonder hartelijke eigenaar die je overal bij helpt dan is Parking Triscell (Sitecode 74789) bij Saint Alessio Siculo jouw plek. Via de eigenaar hebben we een auto gehuurd en prachtige tochten in de directe omgeving gemaakt. We bezochten onder andere de dorpjes waar de film The Godfather is opgenomen. Italiaanser kan het bijna niet! De camping zelf is uitermate geschikt om langer te verblijven. Het ligt via een pad direct aan het strand. Er is een prachtige boulevard om te wandelen en te fietsen en je ontvangt van de eigenaar via Whatsapp een lijst met allerlei goede restaurants in de directe omgeving.

We bleven hier vier dagen staan en rijden daarna in drie weken tijd het prachtige eiland rond. We bezochten de vallei van de Tempels, waarvan we eerlijk gezegd het bestaan niet eens wisten, maar het was echt een bezoek om nooit te vergeten. En Palermo natuurlijk. Daar maken we gebruik van de stads camperplaats (Sitecode 7892). Palermo is wel wat drukker dan de steden die we hiervoor aandeden. Wat ervoor zorgde dat het ook best wel een dingetje was om hier te komen. MAAR dan sta je ook echt wel midden in Palermo en wandel je zo het oude mooie centrum in.

Camperplaats van het jaar

Na Palermo besluiten we dat we toch wel langzamerhand richting Griekenland willen gaan. Wanneer we weer terug zijn op het vasteland rijden we richting Matera. Deze stad maakt een onuitwisbare indruk op ons. We laten de foto’s maar even voor zich spreken. We begrijpen heel goed waarom deze locatie is gekozen voor opnames van de laatste James Bond film. Na het bezoek van de stad komen we op nog een bijzondere locatie terecht; Area Camper Kartodromo Matera (sitecode 67002) We rijden een heuse kartbaan op en volgens de experts heeft ‘onze Max Verstappen’ wel hier degelijk wat rondjes gereden in zijn kart periode. Het is een unieke plek met een bijzonder vriendelijk ontvangst en super sanitair. Ons verbaast het dan ook niet als een aantal weken later blijkt dat deze locatie Campercontact camperlocatie van het jaar 2022 - Italië is geworden.

In deze video is te zien hoe ‘de Eindeloos’ door Peter eens flink hard de DRS-zone wordt ingereden. Uiteraard met matching Formule 1 muziekje.

De koudste winter in 20 jaar

Op het moment van schrijven hebben we de oversteek naar Griekenland gemaakt en rijden we alweer vier weken rond op de Peloponnesos. Ook hier vermaken we ons prima. Loopt onze bijzondere atleet de oudste 100 meter baan (meer daarover in deze video) en staan we wat langer op Camping Fare (sitecode 79836) in het prachtige Kalamata waar de wasmachine slechts 1 euro munt kost. Daar word je heel blij van als je veel te wassen hebt. Het weer valt wat tegen in Griekenland. We laten ons vertellen dat het de koudste winter is sinds 20 jaar. En dat maakt de beleving wel wat anders. Je blijft dan toch wat langer op een camping staan met stroomvoorziening. We ervaren nogmaals een flinke sneeuwbui tijdens het rijden door de bergen, maar staan ook weer op prachtige mooie strandjes en ontdekken Strandcamping Argolic (Sitecode 54056). Een locatie met een fantastisch sanitair blok. Nog nooit hebben we zulk mooi sanitair gezien op een camperlocatie. Zeker niet in Griekenland. Een feestje om daar met je shampoo flesjes naar toe te lopen voor een heerlijke regendouche.

Peter, Myran en Luka's 'Eindeloos’ op Strandcamping Argolic
‘De Eindeloos’ op Strandcamping Argolic

En dan de toekomst

Het plan Turkije is momenteel onzeker. Met het oog op de huidige situatie in Oekraïne twijfelen we. We neigen naar ‘ja, we gaan het gewoon doen’, maar we weten het nog niet. We leven nu echt bij de dag en weten alleen dat we in Augustus terug willen zijn voor een bruiloft in Nederland. Gaan we daarna weer deze kant op? Ook dat weten we niet. We geven ons dus maar gewoon over aan elementen zoals het weer, gebeurtenissen, tips, maar helaas ook door minder leuke gebeurtenissen waardoor reizen naar een bepaalde regio misschien niet verstandig is.Het gaat bij ons juist om deze manier van leven, deze vrijheid: elke dag kunnen kiezen waar we heen gaan zonder dat er iets van "moeten" aan hangt.We krijgen op onze social media veel vragen over deze manier van leven, wat je allemaal nodig hebt, wat er budgettair voor nodig is, of de aanhanger een lust of last isenzovoort. We proberen daar zo goed mogelijk op te antwoorden in onze video's. En wellicht gaan we nog eens een live sessie doen over hoe het is om te wonen in een camper. Maar het eerste half jaar gaan we eerst maar eens alles ervaren. Eigenlijk nu pas, in de derde maand na vertrek, krijgen we het gevoel dat we in de camper wonen. En begint dat gevoel het te winnen van het vakantiegevoel dat we tot nog toe voornamelijk hadden. Het grote genieten blijft echter overeind. Zijn er dan helemaal geen nadelen? Als we er dan toch iets moeten noemen; ja, je komt er wel een paar kilootjes van aan. Missen we verder nog iets? Ja uiteraard missen we onze kinderen, familie en vrienden, maar ons huis, nee hoor helemaal niet want ons huis is nu echt ‘De Eindeloos’. En wij Endless on Wheels!
🚐💨

Op de hoogte blijven van de avonturen van Peter, Myran en Luka?

Dit was alweer het laatste blog van Endless on Wheels. Zij vertellen je via hun socialmedia kanalen graag nog veel meer over de talloze leuke dingen die ze meemaken onderweg. En het compleet andere leven dat zij nu leven ten opzichte van hun leven slechts enkele maanden geleden: een leven met een fulltime baan en enorm veel regelmaat. Op de hoogte blijven van de avonturen van Peter, Myran en Luka? Volg hen dan op Youtube, Instagram en Facebook.