Tips om ‘beter op reis’ te gaan

17 mei 2022Shirley Nijhof

Tips om ‘beter op reis’ te gaan

De samenleving is op veel terreinen aan het verduurzamen. En dat gaat niet voorbij aan de camperaar. Ook zij gaan graag beter op reis. Zodat ook de camperaar van de toekomst nog met het geliefde huisje op wielen op pad kan gaan. Campercontact en moederbedrijf NKC dragen hier graag een steentje aan bij (verderop meer over onze initiatieven). Bijvoorbeeld door het delen van tips hoe jij beter op reis kunt gaan. Een betere wereld begint immers bij jezelf!

Verdiep je in de lokale gebruiken

Verdiep je voor vertrek in de tradities, gewoonten en sociale omstandigheden van je bestemming. Leer eventueel enkele woorden van de taal. Dit zorgt voor voorpret, meer begrip van- en leuker contact met de plaatselijke bevolking! En of het nu gaat om de godsdienst, de geschiedenis, de kledij, de keuken of de communicatiegewoonten, respecteer hun gewoonten en geniet ervan.

Sta je open voor ‘de locals’ en toon je respect, dan zal dit bijdragen aan unieke ervaringen én het behoud van culturen.

Campercontact blog: tips om ‘beter op reis’ te gaan
--> Oh, en waar je ook bent, vraag altijd of je een foto mag maken van iemand. Hun privacy doet er net zoveel toe als die van jou 😉.

Maak je reis duurzamer en milieuvriendelijker

Wil jij duurzamer en milieuvriendelijker op reis, dan zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Enkele voorbeelden:

• Pas je rijgedrag aan, zodat je energiezuiniger rijdt (tijdig doorschakelen is the key 😉 !)
  • Schaf duurzame producten en materialen aan voor je camper.
  • Koop duurzame en lokale levensmiddelen (voor) onderweg (verderop meer hierover!).
  • Maak spaarzaam gebruik van water en energie. Gebruik verwarming, licht en eventuele airco alleen als je het echt nodig hebt en douche kort.
  • Neem een herbruikbare waterfles mee van huis die je vult vanuit een gratis drinkwatertap. En neem herbruikbare stoffen zakjes en tassen mee op camperreis. Ideaal als je boodschappen gaat doen en beter voor het milieu. Plastic afval is niet altijd te vermijden, maar je zult zien, dit scheelt al een hoop!
  • Pak wasbare vaatdoekjes in en geen wegwerp schoonmaakdoekjes.
  • Scheidt je afval. Ook onderweg.
  • Wek zelf energie op, door zonnepanelen op je camper te (laten) plaatsen.
  • Huur een elektrische camper voor jouw trip. Ga jij met je eigen niet-elektrische camper op pad? Ook dan kun je bijdragen aan een schoner milieu! Tank schoner door blauwe diesel te tanken (op de pomp aangegeven als B7) of hernieuwbare diesel, zoals HVO100, NesteMY* (op de pomp XTL).

* HVO100 ‘Neste MY Renewable Diesel’, ‘CO2 saving Diesel’, voldoen aan EN15940 en is volgens de fabrikanten geschikt voor iedere dieselmotor. Echter in de praktijk blijkt dat voor vele campermerken nog niet is toegestaan deze hoogwaardige schone diesel te tanken. Check dit voor de zekerheid van tevoren bij het merk van jouw camper.

Geniet op een gezonde manier van de omgeving

Heb je met behulp van onze app of website een camperlocatie gevonden die aan jouw wensen voldoet? Dan is het tijd om van de omgeving te genieten! Doe je dit per fiets, wandelend, per kajak of per sup, dan ben je niet alleen gezond bezig, maar betreft het ook nog een milieuvriendelijke activiteit. En eet of drink je ondertussen wat van je lokaal gekochte levensmiddelen? Laat dan geen afval zwerven. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar het gaat nog veel te vaak mis. Met het grootste gemak, gooi je het in de afvalbak!

Campercontact blog: geniet op een gezonde manier van de omgeving

Denk om - en betaal voor - de natuur!

Respecteer de natuurlijke omstandigheden en dieren zoveel als mogelijk. Bescherm natuurlijke bronnen, zoals oerwouden, bossen en de wateren en koop geen producten die gemaakt zijn van dieren of planten die aan het uitsterven zijn. Spot je wilde dieren, houd dan gepaste afstand, geef geen voedsel om ze te lokken, beperk geluidshinder tot een minimum en jaag ze niet op.

Nou lijkt het wat vreemd om te moeten betalen voor de natuur, maar dat is het niet! Het levert jou, je medemens en de volgende generatie veel op. Met jouw bezoek aan een nationaal park of natuurlijk erfgoed draag je bij aan het behoud ervan, zodat we er ook in de toekomst van kunnen blijven genieten. Dit geldt natuurlijk ook voor een bezoek aan cultureel erfgoed of jouw deelname aan culturele activiteiten.

Shop en eet lokaal

Met jouw deelname aan proeverijen ter plaatse, het eten in lokale restaurants en het shoppen in lokale winkels sla jij meerdere vliegen in een klap! Je koopt de lekkerste producten en gerechten en draagt tegelijkertijd bij aan de lokale economie. Restaurants kopen vaak in bij lokale boeren en vissers, waardoor jouw smakelijke bord eten ook nog eens verser dan vers is. Ook de streekeigen gerechten en producten van de lokale markt, bakker en slager dragen bij aan het behoud van de cultuur en economie ter plaatse. Geniet daarom volop van alle lekkernijen uit de omgeving!

Campercontact blog: shop en eet lokaal

Deel je ervaringen

Teruggekomen van opnieuw een onvergetelijke camperreis? Deel je ervaringen en foto's met anderen en laat ze meegenieten. Geniet ook bij thuiskomst nog eens van de keuken van het land van bestemming, deel waardevolle herinneringen met vrienden, familie en mede-camperaars en koester je betere ervaring.

Campercontact blog: deel je ervaringen bij thuiskomst

Meer over onze initiatieven

Campercontact en moederbedrijf NKC gaan niets liever dan op reis. Maar wel beter op reis. Samen houden we ons dagelijks bezig met de vraag: hoe kunnen we er nou voor zorgen dat niet alleen wij, maar ook de camperaars van de toekomst nog met het geliefde huisje op wielen op pad kunnen gaan? We delen informatie en tips en de NKC, is er zelfs een programma voor gestart. Je leest er meer over op de website van de NKC.