Wonen in je camper: praktische tips voor locaties, contact met thuis en meer

15 mei 2023Claire (@typicalclaire)

Na een horrornacht met harde muziek en blaffende honden toch maar verkassen? Dat is een van de grootste voordelen van wonen in je camper, je rijdt zo weer ergens anders naartoe als het niet bevalt. Luifel in, tafel in de garage en het dakraam dicht. Motor starten en rijden maar. Zo gemakkelijk kan het zijn. Maar is het dat ook echt? Hoe kies je een nieuwe locatie en hoe houd je eigenlijk contact met het thuisfront als je fulltime in een camper woont? Wanneer ga je dan naar de tandarts? Dit, en meer praktische zaken met betrekking tot vanlife leg ik aan je uit in dit blog.

Wat wordt je nieuwe stek: gemakkelijk een camperlocatie uitzoeken

Tegenwoordig kun je voor alles wel een app gebruiken. Dat is echt super handig. Hier vind je een overzicht van de meestgebruikte reisapps voor camperaars. Ik gebruik zelf eigenlijk altijd Campercontact als ik een mooie plek zoek. En wat dacht je van een app om een douche te vinden? Wat een uitkomst is dat! Zodra ik in de app een mooie overnachtingsplek heb gevonden, ga ik op onderzoek uit. Zeker als ik een wildspot in gedachten heb, ben ik extra grondig in mijn vooronderzoek. Hoe ik dat doe?

1. Ik zet de weergave op 'satelliet', zodat ik flink kan inzoomen op de locatie die ik in gedachten heb.
  2. Bij twijfel of ik een bocht kan maken of überhaupt de parkeerplaats op kan rijden, loop ik nog even door de straat met de functie ‘street view’ in Google Maps. Want alleen dan zie je dat bord met de hoogtebeperking op 2.1m staan bijvoorbeeld. Of dat bruggetje dat nét te laag is of te smal om doorheen te kunnen manoeuvreren.
  3. Alles lijkt super! Mooi zo, nog even een laatste check: de recensies op Campercontact nalezen. En bij twijfel kijk ik ook even in Google Maps, bijvoorbeeld als ik in de app weinig reviews zie, of ze zijn negatief of gedateerd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Shower

Dé app om een warme douche te vinden

Als je wild staat en je net een rondje hardlopen erop hebt zitten. Of omdat je gewoon écht je haren wilt wassen. Douchen willen we allemaal. Vaak heb je aan het strand gratis douches, maar in de winter is dat nog best fris, zo'n koude plens water. Een andere oplossing is een sportschoolabonnement bij Basic Fit, waar je met jouw lidmaatschap door heel Europa kunt sporten, en douchen! Of je doet het op de ‘truckers manier’. In de (gratis) app Truck Parking kun je filteren op douches, en zo vind je gemakkelijk een warme douche op de route of vlakbij waar je staat. Ik heb inmiddels een paar keer via de app Truck Parking gedoucht in Spanje en dit waren vaak nog betere, warme en schone douches dan op campings. En, als ik dan schoon gewassen en wel vroeg aan de pompbediende “¿cuánto cuesta”, was het antwoord regelmatig “está bien”, gratis dus!

Persoonlijke vlogberichten en lekker appen met het thuisfront

Tegenwoordig heb je natuurlijk overal een razendsnelle verbinding met het internet. Je kunt, tijdzones daargelaten, op elk moment contact maken met je familie en vrienden. Regelmatig bel ik even met mijn ouders. Met vrienden en andere familie houd ik vooral contact via WhatsApp en Instagram. En af en toe even FaceTimen of videobellen natuurlijk. Dat doe ik zelfs met mijn vanlifevriendinnen, haha! Dan sturen we in plaats van een tekst- of voicebericht een persoonlijke vlog via WhatsApp. Ik ben het wel gewend om veel contacten digitaal te onderhouden.

Een van mijn beste vriendinnen woont in Brazilië en als kind woonde ik zelf ook in het buitenland. Ik ben het dus wel gewend om niet elke week bij familie en vrienden op de koffie te gaan. Dat maakt het voor mij gemakkelijk om op bijna dezelfde voet contact te houden met het thuisfront. Met de feestdagen is het denk ik wel anders. Ik had geluk. Mijn ouders kwamen naar Spanje rond de feestdagen waardoor we samen Kerst hebben gevierd. Maar veel vanlifers die ik in Spanje heb leren kennen vlogen bijvoorbeeld speciaal voor de feestdagen even terug naar Duitsland en Nederland om familie te bezoeken. Bij de meeste vliegvelden vind je niet al te ver een veilige, bewaakte, plek waar je je camper kunt stallen tegen een kleine vergoeding.

Belangrijke afspraken in Nederland

Omdat je volgens de Nederlandse wet maximaal 8 maanden mag reizen, en je vervolgens minimaal 4 maanden weer in Nederland moet blijven, heb je alle tijd van de wereld om dan het tandartsbezoek, de fysio en familiebezoekjes in te plannen. Blijf je langer weg, dan moet je je uitschrijven in het BRP. En kun je al deze afspraken inplannen in het land waar je je gaat inschrijven natuurlijk.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Werken in je camper
Mijn kantoor

Werken in de camper

Als je onderweg kunt werken, dan is de kans groot dat je dit online doet. In principe is dat heel goed te doen. Waar je ook bent. Je hebt een paar dingen nodig: internet, zonneschijn om je laptop op te kunnen laden met een zonnepaneel en een goede werkplek. Ik werk zelf het lekkerste in mijn camper, maar veel digitale nomaden gaan er juist op uit en zoeken een co-working space op of een koffietentje in de stad. Over werken in je camper heb ik een vlog gemaakt, deze kun je op YouTube bekijken.

Met betrekking tot internet: een lokale simkaart is de way to go. Ik heb zelf een MiFi router waar ik een lokale prepaid simkaart in stop, dat werkt perfect. Of je investeert in Elon Musk en kiest voor Starlink op je dak. Dan moet je niet vergeten de Starlink naar binnen te halen zodra je gaat verkassen!

Over Claire

Mijn naam is Claire (35) en ik woon in mijn Adria buscamper. Als zelfstandig ondernemer in de online marketing kan ik overal ter wereld werken. Zolang de zon maar schijnt (goed voor mijn gemoed én voor stroom) en ik een flinke stapel lokale gigabytes aan internet heb, hoor je mij niet klagen. De afgelopen maanden heb ik met mijn camper in Spanje gewoond, gewerkt én een beetje vakantie gevierd.

In deze serie neem ik je mee op avontuur. Hier lees jij álles over reizen, wonen en werken in je camper. Wil jij al mijn avonturen volgen? Check dan mijn Instagram via @typicalcamper.

Claire