Milieubewust locatiebeheer: een groene reis naar erkenning!

In een wereld waarin we ons steeds bewuster worden van de invloed van ons bestaan op het milieu en onze maatschappelijke impact, staat de reisindustrie soms in de schijnwerpers van kritische blikken. En eerlijk gezegd, dat is begrijpelijk. Onze vakanties zorgen namelijk voor aanzienlijke CO2-uitstoot. Toch zijn wij ervan overtuigd dat het plezier van camperen, waar we zo van houden, hand in hand kan gaan met respect voor het klimaat en de omgeving. Een deel van deze verantwoordelijkheid ligt bij de camperaars, bij camperlocaties zelf, maar ook de fabrikanten en de markt van toeleveranciers spelen een belangrijke rol om gezamenlijk met elkaar hierin verandering teweeg te brengen.

Bij Campercontact zetten we ons met volle overgave in om duurzame keuzes te bevorderen en te vergemakkelijken, zowel voor de camperaars als voor de locaties. Wij geloven dat kleine veranderingen een groot verschil kunnen maken en dat samenwerking de sleutel is tot een groenere toekomst.

Campercontact Duurzaamheids Awards

In 2023 lanceerden we onze allereerste Duurzaamheids Awards. Een bijzondere campagne waarin we naast het zoeken naar de beste camperplaatsen, juist ook op zoek gingen naar de meest duurzame locaties!

Onze missie was helder: we wilden locaties erkennen die zich inzetten voor duurzaamheid en actief bijdragen aan het beschermen van onze prachtige natuur en het stimuleren om tijdens het camperen zoveel mogelijk lokaal te kopen/consumeren. Met een zorgvuldig selectieproces richtten we ons op belangrijke duurzaamheidsaspecten, zoals groene energie, waterzuivering en afvalscheiding.

We waren aangenaam verrast door de response van de deelnemende camperplaatsen. Maar liefst 88 locaties deden mee aan onze groene Award! Het was inspirerend om te zien hoeveel locaties actief initiatieven op dit vlak ondernemen om bij te dragen aan deze ontwikkeling.

Hoe kan jij meedoen?

Met de Campercontact Duurzaamheids Awards willen we camperlocaties graag in het zonnetje zetten voor hun inzet op het gebied van duurzaamheid! In samenwerking met Green Key International onderzoeken we momenteel de mogelijkheid om een specifiek keurmerk voor camperlocaties te ontwikkelen. Bovendien hebben we al een handig filter toegevoegd aan onze app en ons platform, waarmee je eenvoudig gecertificeerde locaties kunt vinden. Zo wordt het voor gepassioneerde camperaars gemakkelijker om bewust te kiezen voor een groene en duurzame camperlocatie.

Om mee te doen met de Campercontact Duurzaamheids Awards zijn de voornaamste criteria dat je aan ons kunt aantonen dat duurzaamheid een centrale rol speelt op jouw camperlocatie en daarmee tastbare initiatieven onderneemt die hieraan bijdragen. Denk hierbij aan het gebruik van hernieuwbare energie, efficiënt waterverbruik, afvalscheiding en voedselproductie. Op deze manier willen we laten zien dat duurzaamheid niet alleen een intentie is, maar een tastbare realiteit op jouw locatie.

De winnende locaties hebben ons werkelijk positief verrast met hun eigen initiatieven. Denk hierbij aan bio-toiletten, het zelf produceren van voedsel, educatieve projecten zoals een insectenpad, het terugwinnen van warmte uit ventilatiesystemen, groene daken, het aanplanten van bomen, het recyclen van grijs water tot biologische compost en zelfs schoonmaakinitiatieven in de omgeving. Daarnaast stimuleren deelnemende locaties ook lokale inititiatieven op het gebied van horeca, musea of andere sportieve activiteiten.

Meer weten over de Campercontact Awards en de winnende locaties? Klik dan op het onderstaande linkje! Hopelijk zien we jouw locatie volgend jaar bij de verkiezing van de volgende Duurzaamheids Awards!