Duurzaam camperen met Campercontact

De wereld om ons heen verandert voortdurend, en als samenleving groeien we in ons bewustzijn over de impact die we achterlaten op onze geliefde planeet. Gelukkig willen we die ‘footprint’ steeds kleiner maken, en bij Campercontact zijn we vastberaden om ons steentje bij te dragen aan een duurzame toekomst voor nu en de komende generaties.

Bij het kiezen van een vakantiebestemming staan we vaak voor het dilemma van CO2-uitstoot bij het reizen met een camper of bijv. vliegtuig. Hoewel we hier niet altijd volledige controle over hebben, kunnen we wel bewuste en duurzame keuzes maken tijdens onze reizen. En daar dragen we als Campercontact graag aan bij.

Onze lange termijn doelen zijn dan ook gericht op het faciliteren en motiveren van duurzame keuzes binnen de camper community, terwijl we tegelijkertijd de sociaaleconomische impact van toerisme willen maximaliseren.

Bij Campercontact willen we graag laten zien hoe we bijdragen aan een wereld waarin camperen duurzamer wordt! We geloven dat kleine veranderingen een groot verschil kunnen maken en realiseren ons ook dat dit stapsgewijs moet gebeuren.

Campercontact Duurzaamheids Awards

In 2023 lanceerden we vol trots onze allereerste Duurzaamheids Awards bij Campercontact. Een bijzondere campagne waarin we, naast de beste camperplaatsen van het jaar, ook op zoek gingen naar de meest duurzame locaties van het jaar!

Onze missie was helder: we wilden locaties erkennen die zich inzetten voor duurzaamheid en actief bijdragen aan het beschermen van onze prachtige natuur. Met een zorgvuldig selectieproces richtten we ons op belangrijke duurzaamheidsaspecten, zoals o.a. groene energie, waterzuivering en afvalscheiding.

We waren enorm verrast door de response van de deelnemende camperplaatsen. Maar liefst 88 locaties deden mee aan onze groene Award! Het was inspirerend om te zien hoeveel locaties gepassioneerd zijn over duurzaamheid en zich met overtuiging inzetten voor een groenere wereld.

Tijdens onze zoektocht ontdekten we, naast onze eigen criteria, diverse innovatieve initiatieven zoals het filteren van regenwater, verkoop van lokale producten en zelfs bio toiletten!

Groener op reis

Wanneer je kiest voor een duurzame camperlocatie, draag je bij aan een groenere toekomst. Deze locaties leveren inspanningen om hun ecologische voetafdruk te verminderen en hebben bijvoorbeeld maatregelen genomen op het gebied van energiebesparing, waterbeheer, afvalbeheer en duurzame voedselproductie. Dit zorgt ervoor dat er minder schade aan het milieu wordt toegebracht en de natuurlijke omgeving beter behouden blijft.

Met de uitreiking van onze jaarlijkse Awards, hebben we de kans aangegrepen om een schijnwerper te zetten op verschillende camperplaatsen en campings die al fantastisch werk leveren op het gebied van duurzaamheid en het maken van groenere keuzes. Waarom zou je niet één van deze bijzondere locaties aan je favorieten toevoegen? Zo kun je deze bewaren voor je volgende avontuurlijke trip en tegelijkertijd bijdragen aan het stimuleren van duurzaam toerisme!

De tekst gaat hieronder verder.

Nederland           Camperplaats De Weitens (101010)

België

Hoeve 't Hof Bellewaerde (98095)

Duitsland

Naturpark Camping Prinzenholz (18632)

Frankrijk
Ferme Sinsac (102041)

Italië

Camping Schartner Alm (79717)

Spanje

La Fabrica Dolores (101811)

Daarnaast kan het kiezen voor duurzame camperlocaties ook bijdragen aan de beleving van je campertrip. Je bevindt je immers in een mooie omgeving die je zo min mogelijk wilt beschadigen. Het bewustzijn van onze impact op het milieu kan ervoor zorgen dat we ons meer verbonden voelen met de natuur om ons heen.

Locaties met een Green Key eco-label

In samenwerking met Green Key hebben we locaties op ons platform voorzien van het welbekende Green Key eco-label. Dat betekent dat wanneer je dit label ziet staan bij een locatie op onze app of platform, je er zeker van kunt zijn dat de betreffende locatie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en dit in alle aspecten van hun bedrijfsvoering toepast. Denk hierbij aan zuinig omgaan met energie en water, het gebruik van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, actief recyclen, en doordachte keuzes met betrekking tot biologische voeding en producten met een duurzaamheidskeurmerk.

Als camperaar kun je je eigen ecologische voetafdruk verkleinen door te kiezen voor locaties die voorzien zijn van een Green Key eco-label. Op die manier draag je niet alleen bij aan een duurzamere toekomst, maar kun je ook genieten van een milieubewuste reiservaring.

Op dit moment kun je nog niet filteren op Green Key eco-labels maar onze developers zijn hier druk mee bezig. Zodat jij als camperaar in de toekomst nog makkelijk kan kiezen voor duurzaamheid.

Verminder je ecologische voetafdruk tijdens het camperen

Over het algemeen wordt aangenomen dat een camperreis vaak een duurzamere keuze is dan een vliegvakantie, maar dit hangt natuurlijk ook van verschillende factoren af. Waaronder de afstand van de reis, het aantal mensen dat reist, de manier waarop je met bronnen omgaat en hoe je invloed hebt op de plaatsen die je bezoekt. Wel zijn er een aantal tips die ervoor zorgen dat jij je camperreis in ieder geval zo duurzaam als mogelijk maakt!

1.      Kies voor groenere brandstoffen: overweeg biodiesel of andere milieuvriendelijke brandstoffen die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Dit vermindert niet alleen je ecologische voetafdruk, maar draagt ook bij aan schonere lucht en een betere luchtkwaliteit voor iedereen.

2.      Minimaliseer afval: neem de tijd om je afval zorgvuldig te scheiden en te recyclen, waar je ook gaat. Gebruik herbruikbare containers en flessen voor voedsel en drinken om single-use plastic te vermijden. Samen kunnen we onze geliefde bestemmingen schoon en ongerept houden.

3.      Lokale lekkernijen en producten: Proef de lokale keuken en ondersteun lokale markten voor verse producten. Hierdoor verminder je de ecologische voetafdruk die gepaard gaat met voedseltransport en bevorder je duurzame landbouwpraktijken. Heb je voor jouw reis bijvoorbeeld een nieuwe zaklamp of mok nodig? Maak hierin dan een duurzame keuze door bijvoorbeeld te shoppen bij Camperhomie.

4.      Energiebewust reizen: installeer zonnepanelen op je camper om je eigen groene energie op te wekken. Dit zorgt ervoor dat je reis onafhankelijk en energie-efficiënt is, terwijl je geniet van moderne voorzieningen zonder afhankelijk te zijn van traditionele energiebronnen.

5.      Respecteer de natuur: camper op aangewezen plaatsen en volg de richtlijnen voor natuurbehoud. Laat geen sporen achter, respecteer de lokale flora en fauna, en geniet van de omgeving zonder deze te verstoren. Zo kunnen toekomstige generaties ook van deze prachtige plekken genieten.

Met deze tips kun je er in ieder geval voor zorgen dat je milieubewust op reis gaat! Wil je nou echt weten hoeveel CO2 jouw camperreis uitstoot? Dan kun je dat berekenen met de CO2-meter van de NKC.